Nová zbraň z dielne Prokop Drag Race
Ako tomu býva zvykom, začalo to nevinne. Martin došiel kuknúť na nejaké tie šprinty, zamiloval sa do atmosféry tohto motoristického šialenstva a chcel si to vyskúšať. Prvý krok je vždy nejaká streetová mašinka - v jeho prípade to bola veľmi zaujímavá a raritná Z3-ka Coupe. Ako správny tuner šiel krok po kroku – pôvodnú 2,8-čku nahradil v rámci prestavby na Z3M 3,2-litrový agregát, aby sa následne drag vírusom infikovaný Záhorák rozhodol pre swap M50B25 s veľkým turbom. V tej konfigurácii (viď článok z r.2018) s drag gumami vzadu sa časmi 11,7 sek. (402m) a 7,6 sek. (201m) fixoval osobný rekord, ale Maťo cítil, že mu to nestačí...
Začalo sa špekulovať, ako ďalej a došlo k racionálnemu záveru. Zriedkavú, pouličnú klasiku škoda píliť, preto sa do Z3 vrátil nefúkaný šesť valec a voľba padla na kúpu nového, poctivého, závodného základu. Maťo inklinuje k „ozajstným“ autám starších ročníkov, preto mu do oka padol inzerát z Poľska na Kadett z roku 1976. OK, je to Opel Kadett C už len svojou siluetou, keďže sa bavíme dragstri postavenom na trubkovom ráme, no aj tak má ten správny punc histórie, navyše nejde len o nejakú laminátovú búdu na rúrach. Auto sa postavilo použitím mnohých častí pôvodného skeletu a dodnes disponuje viacerými plechovými dielmi karosérie.
Zákazkovo postavený klasický šprintér sa presťahoval na Slovensku v októbri roka 2019 s úmyslom nového gazdu postaviť ho na štart už v ďalšej sezóne. Idea to bola príliš optimistická, ba dokonca sme túto čiernu raketku neuvideli na Power festoch ani v ďalších dvoch sezónach. Dôvod jednoduchý – prác na aute bolo viac, než sa pôvodne myslelo – prerábal sa motor aj podvozok, navyše tu bol značný časový sklz čo sa týka elektriky a naladenia... Predsa to nie je 1.9TDi v čipe, takúto skladačku spojazdniť jednoduché nie je – stačí keď si podrobne preštudujete súpis komponentov a úprav.
Debut mal tento špeciál napokon 15.októbra v Nitre na výstave Power party, kde sa zúčastnil moderovaného show and shine a na veľkú radosť početného publika aj disciplín merania dB výfukov a večernej ohňovej show. Radíme vám pozrieť si priložené videjko do konca, pri čom to doopravdy pochopí len ten kto to zažije. Verte mi, je to niečo neskutočne brutálne – proste husia koža, strach, úsmev od ucha k uchu, praskajúce bubienky...
Účelom tohto drag Kadettu je samozrejme ultimatívna jazda na rovinke s pevným štartom, takže sa je na čo tešiť. Ako Martin vraví, prvé závody budú hlavne o doladení a o zžití sa s nekompromisnou technikou pri aktuálnom výkone 500+ koní a 540Nm. Po testovaní v závodných podmienkach príde finálne doladenie na brzde s cieľom 600, neskôr s použitím nitra 800 konských síl. My držíme palce a budeme pri tom ;)... Záver patrí klasicky poďakovaniu za kvalitne odvedenú prácu – menovite Máriovi Polákovi a Tomášovi Poloncovi.
76´Opel Kadett C coupe dragster
Motor: Opel 2.0 turbo uchytený napevno o rám, kované piesty, ojnice, kľuka, hlava - upravené kanály, odstránené hydroštely prerobené na pevné zdvihátka, dvojité pružiny, ostré vačky CAT cams, platňa na zosilnenie kľuky, ostrek piestov olejom, zosilnená olejová pumpa, olejový chladič, ARP štifty, custom olejová vaňa s prepážkami proti odlievaniu, ladené zvody, turbo Garett gt35, custom sanie, veľká škrtiaca klapka, nerezový intercooler a vodný chladič, 2x palivová pumpa Bosch motorsport 044, 2x vysoko prietokového filtre, komplet palivové vedenie v teflóne, externá palivová nádrž, vstrekovače Bosch 2200cc, elektronicky snímač pomeru alkoholu v palive tzv. fuel flex, palivo etanol 96%, zákazková elektrika Italpol Racing, riadiaca jednotka Vems, elektronická regulácia turba, snímače teploty v každom valci, snímač tlaku oleja, paliva, tlaku turba, teploty v sacom potrubí atď., plynule regulovateľný výkon motora od cca 300 až po 500+ koní (1 bar až 2,1bar tlak turba) voliteľný pootočením potenciometra na prístrojovom panely, launch control plynule ovládateľný od 3tis až po 8tis ot./min., výfuk vyvedený z boku + vývod z externého wastegate , výkon momentálne 500+ koní a 540Nm
Pohon: na zadné kolesá, manuálna prevodovka Opel Omega 3.0, keramická spojka, zosilnený prítlačný tanier, zadný samosvorný diferenciál BMW M5 uložený napevno v nápravnici s pevnými hriadeľmi namiesto polosí
Podvozok: vpredu zákazkové ramená, otoče VW Golf 2, brzdy Golf G60, tlmiče VW Golf 2, vzadu zákazková náprava, ramená 4 link, zadné brzdy BMW E34 zvlášť okruh cez ručnú brzdu, vpredu 3,5” disky s pneumatikami 145 R15, vzadu drag pneu M/T R15 28/11,5” na 10“ diskoch Mangels , podporné kolieska „wheelie bar“
Karoséria: na trubkovom ráme, Opel Kadett C coupe - kombinácia plechu, laminátu a hliníka, makrolonové sklá, externý odpájač batérie
Interiér: 5-bodové pásy Takata, športová sedačka, bezpečnostný rám, odnímateľný športový volant, display V3MS 7” komplet alarmy na všetky merané hodnoty, plne nastaviteľné obrazovky s hodnotami, monitorovanie zrýchlenia, zaradenej rýchlosti, 4 externé budíky s teplotami vo valcoch
text: P.Kovács, foto: Ján Straka - Magpie