Nissan po Škandinávsky
Už dávno ma tak nič nezmiatlo ako táto úvodná fotka. Ako prvé registrujem predné svetlá z Nissanu Silvia S15, potom si všímam oturbený štvorvalec uložený naprieč a hovorím si, čo prosím? Silvia s takto uloženým motorom? Všetko vysvetľuje fotografia, kde je vidieť aj zadnú časť auta. No jasné! Je to Nissan Almera s generačným označením N15. Toto bol veru dobrý hlavolam.
Za skvelo odvedenú prácu patrí obdiv Mikaimu z Fínska. Ako základ pre svoje dielo použil vozidlo Nissan Almera GTi z roku 1999. Dnes je však zmenená k nepoznaniu. Celá stavba trvala pár rokov, než sa podarilo Mikaimu dostať do štádia, v ktorom ho teraz vidíme. Celý predok je natiahnutý o 35 milimetrov a vyžadovalo si to množstvo rezania a zvárania aby na Almeru sadol predok zo Silvie S15. Predná kapota, nárazník a blatníky sú z laminátu. Zadné blatníky sú vyrobené z ocele, pričom Mika robil práce okolo karosérie vlastnými rukami. Nakoniec karoséria dostala Mikaeov obľúbený odtieň – Millenium Jade zo vzorkovníka Nissanu GT-R.
Ultranízky postoj má Almera vďaka vzduchovému podvozku Ksport. Pozorné oko si hneď rovnako všimne extrémne natiahnuté pneumatiky na širokánskych límcových diskoch. Všimne si však aj ten rozdiel medzi pravou a ľavou stranou? Ľavá strana auta obúva disky Work VS-XX, vpravo sú kolesá Work Rezax. Všetky štyri disky majú rozmer 17x11,5-palcov, na nich sú natiahnuté pneumatiky Hankook Ventus V12 s rozmerom 225/35. Na podvozku boli všetky zbytočné plechy orezané, taktiež nápravnica išla o 20 milimetrov vyššie. Mika upravil aj zadné zavesenie pre dosiahnutie 6 stupňového negatívneho odklonu.
Aj keď Nissan zvonku vyzerá extrémne, Mika na výstavách zhadzuje dole aj prednú kapotu, pretože pod ňou to tiež vyzerá vkusne. Pôvodný motor benzínový štvorvalec SR20DE mal 140 koní, dnes sú čísla o niečo vyššie. Nie len kvôli pridanému turbodúchadlu G25-550 z Pulsaru ale aj modernejšiemu motoru s variabilným časovaním ventilov – SR20VE, uloženého v čistom motorovom priestore. Sériový výkon 2,0-litrového štvorvalca so 16-ventilovou DOHC hlavou je 200 koní, Mika ale hovorí, že tu sa tých koní nazbieralo až 350.
Pod predným nárazníkom z S15 sa nachádza veľký chladič stlačeného vzduchu, palivo dodáva upravená palivová rampa od Circuit Sport a do valcov ho rozprašujú 850cc vstreky DeatschWerks. Samozrejme, je to len malá časť dlhého zoznamu. Hlavou celého motora je riadiaca jednotka od MaxxECU. Také divoké stavby, ako je táto, vždy rozdelia názory. Mikov model N15 s tvárou S15 bol vrcholom pre mnohých nadšencov znížených áut, ktorí sa zúčastnili tohtoročnej výstavy Elmia vo Švédsku. Je to závan čerstvého vzduchu, a preto ho oceňujeme aj my.
text: M.Lábaj, foto: Alen Haseta - speedhunters.com