Návod na čistotu
Sú veci, ktoré nikdy nevyjdú z módy. V segmente áut je to napríklad jednotkový Golf a v téme úprav takzvaný "clean style". Maličká klasika, ktorá zmenila automobilizmus, reinkarnovaná do uhladeného - ba až sterilného vzhľadu u našich západných susedov nás pred pár rokmi uchvátila a je na čase si tému oprášiť. Považujem za dôležité vyťahovať príklady z nedávnej minulosti aj kvôli tomu, že sa poslednú dobu zo scény vytrácajú od základov prekopané, kvalitné "leštenky" a väčšina sleduje len aktuálne trendy (nevravím, že sú zlé), pri čom sa ako keby pozabudlo na možnosť postaviť niečo večné.
Karel z Prahy patrí medzí tých ľudí, čo nám neustále pripomenú nesmrteľnosť nemeckého pojmu Golf. Videli sme už všetci totiž nespočetne veľa tuningových variácií na všetky modely tohto úspešného vozidla, ale znova a znova nám niekto postrčí pred nos ďalšie dielo ako dôkaz, že toto autíčko sa nám asi fakt nikdy nezunuje. Karel sa živí úpravami športových aj tuningových automobilov a motocyklov, popri tom je odjakživa zarytým VW-fanatikom, takže vyrukovať len tak s niečím odfláknutým by bolo v jeho prípade veľkou hanbou.
Vedel by si nám načrtnúť svoju tuningovú kariéru?
Keď nepočítam svoje vodičské začiatky a prvé pokusy s rôznymi vozmi, tak predošlé poriadne autá boli VW Derby, VW T3, potom VW Lupo - čo bol prvý veľký projekt, Golf MK1 cabrio, Jetta MK1 3 door a Passat 3C.
V akom stave bolo toto auto, keď si ho kúpil?
Najskôr som kúpil Golfa, o ktorom sa ukázalo, že nemá cenu ho renovovať, pretože bol príliš poškodený (z neho sa nakoniec brali len niektoré diely), preto sa kúpil ďalší, ten nebol natoľko zhnitý a začalo sa stavať. Napriek tomu sa ale museli vyvariť klasické miesta - predné, zadné čelo, podlaha, prahy, lemy a vymeniť jeden búraný nosník. Tretí zakúpený kus bol dieslový - z neho sú okná a ďalšie diely, naposledy sa zaobstaralo GTi, z ktorého sú doklady, štítky a väčšina dielov. Auto je teda zložené zo štyroch áut.
Prečo si sa rozhodol stavať práve toto auto?
Po predchádzajúcich projektoch som sa rozhodol postaviť auto, ktoré bude iné a dotiahnuté do detailu. Že to bude Golf mk1 som vedel dlho. U nás v ČR ich je málo a slušných ešte menej. Vedel som čo ma čaká, pretože už nejaký piatok autá upravujem. Všetko sa robilo pomaly a poctivo, preto trvala stavba až 6 rokov.
Čím si začal?
Najprv sa auto totálne odstrojilo a začalo sa vyváraním a opravou všetkých hrdzavých dielov.
Ktoré práce si odviedol sám?
Okrem čalúnenia sedačiek, skladania motora a elektroinštalácie som auto robil sám vo svojej dielni.
Jedná sa pôvodný motor, alebo došlo k výmene?
Pôvodný motor objemu 1,1-litra bol vymenený za výkonnejší agregát 1,8 16V z Golfa 2 GTi. Dlho som riešil čo za motor použiť a tento je pre svoju váhu, výkon a možnosť ukryť všetku elektriku úplne ideálne.
Povedz nám o úpravách podvozku.
Na podvozku sú použité komponenty z modelu GTi a všetko sa lakovalo alebo nachrómovalo. Namontovali sa tiež veľké kotúčové brzdy a nastaviteľný športový podvozok značky KW, ku ktorému sa všetko napasovalo pre maximálne zníženie. Každopádne je v pláne montáž vzduchového podvozku. Kolesá sú dosť jedinečné - nerezové límce sú z 15" kolies MTI, sú zavarené a prevŕtané. Stredy k nim E40 odliate z horčíka a opracované do neštandardného tvaru. Límcová časť sa nakoniec vyleštila, stredy boli lakované do zlatej matnej farby a vyrobili sa 3D laminátové červené logá a ručne vyfarbenými, zlatými nápismi.
VW Golf 1 Typ 17, rok výroby: 1976
Motor: Zážihový 4-valec 1,8 16V z Golfa 2 GTi (1985), karburátory Weber 40, sanie vlastnej výroby, nerezové zvody, nerezový športový výfuk Supersport so zadným tlmičom, palivová pumpa Facet, chladič vlastnej výroby, hadice Samco, veko ventilov Oettinger, blok lakovaný do bielej farby, chróm a zlato, odstránené kúrenie aj nádobky na vodu, batéria v batožinovom priestore, nové držiaky
Podvozok: Lakovaný do šedej farby, ramená, stabilizátory, tyčky riadenia v chróme, pre zníženie upravené nosníky, nastaviteľný podvozok KW var. 2, vzadu odklony 2 stupne, brzdy vpredu G60, vzadu kotúče Golf 2 GTi s hydraulickou ručnou brzdou, hliníkové disky BBS E40 7×15 et20 lakované do matnej farby BBS, pneumatiky Nankang 165/45 R15
Karoséria: Predné svetlá Wesem, veko kufra bez zámku a sklo bez vyhrievania, blatníky bez skrutiek na štifty, chróm: kľučky, zrkadlá, lišty, stierače a nárazníky, karbón: stĺpky, lízatko, boky nárazníkov a kľučky dverí, nový akrylový celolak Spies Hecker
Interiér: Čierny koberec, podlaha v kufri podvihnutá o 10cm – rezerva, batožinový priestor pokrytý čiernou poťahovou látkou, čalúnený strop, sedačky Konig CP400 novo prešívané, leštený rám Weichers, odnímateľný volant Raid Dino 30cm, športové pásy Schroth, hydraulická ručná brzda a kulisa riadenia – chróm a zlato, odpojovač batérie, dobové autorádio Blaupunkt a jeden reproduktor v strede palubnej dosky
text: Kovács, foto: Moravec