Najnovšie superauto od Donkervoortu
Volá sa F22, no názov nepochádza od stíhačky piatej generácie, ktorú používa letectvo Spojených štátov. V skutočnosti je pomenované po prvorodenej dcére generálneho riaditeľa Denisa Donkervoorta, Filippe, ktorá prišla na svet 22. mája 2022. Hoci F22-ka môže pripomínať model D8 GTO, nie je tam spoločná jediná skrutka alebo panel karosérie. Je to zbrusu nové auto, ktoré si získava status superšportu pomerom výkonu a hmotnosti 666 koní na tonu. To je lepšie ako Bugatti Veyron a dodáva sa s 2,5-litrovým preplňovaným radovým päťvalcom od Audi, vyladeným na výkon 492 koní (367 kW). Sila putuje klasickým spôsobom len na zadné kolesá cez päťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorá sa pripája k samosvornému diferenciálu Torsen. V skúsených rukách dosiahne stovku za 2,5 sekundy a rýchlomer sa zastaví až na cifre 290 km/h.
Spomínaný agregát nie je jediným dôvodom pôsobivého pomeru sily a hmotnosti. Udržiavanie hmotnosti na minime bolo pre Donkervoort pri vývoji F22 rozhodujúce a výsledkom je dvojsedadlový automobil s hmotnosťou 750kg, ktorý je navyše spôsobilý pre cestnú premávku. Podvozok spája tenkostennú oceľovú rúrku s uhlíkovými vláknami a vytvára tak auto s dvojnásobnou tuhosťou v porovnaní s odchádzajúcim D8 GTO. To tiež vylepšuje riadenie a ovládateľnosť, čo umožňuje širokým pneumatikám Nankang (18-palcové vpredu, 19-palcové vzadu) veľmi presvedčivo držať exotickú raketku na asfalte. Donkervoort navyše tvrdí, že F22 dokáže v zákrutách dosiahnuť bočné preťaženie až 2,15 g.
Keď je čas zastaviť, oceľové brzdy so 4-piestikovými strmeňmi ponúkajú spomalenie 1,2 g. Treba byť ale pripravený na zaobchádzanie s pedálom v strede, brzdy F22 totiž nemajú posilňovač. Podobná je situácia aj pri práci s rukami - pomoc serva pre hrebeňové riadenie je voliteľná. V správnom puristickom aute budete márne hľadať aj systémy kontroly stability, inžinieri zabudovali jedine nastaviteľnú kontrolu trakcie. Nezávislé odpruženie má voliteľný hydraulický systém, ktorý zdvihne auto o 35 milimetrov pre prekonanie nerovností, inak sa bavíme o analógovom aute.
To platí aj pre interiér, kde je informačno-zábavný systém iPad voliteľný. Vodič má k dispozícii malý digitálny displej a okolo radiacej páky je len niekoľko tlačidiel na ovládanie rôznych systémov. Strešné panely z uhlíkových vlákien sa demontujú manuálne a sú uložené v zadnej časti. Sedadlá Recaro majú k dispozícii šesťbodové pásy, ktoré sú schválené pre cestné aj traťové použitie. Cena v Európe začína na 245 000€ a existuje rozsiahly zoznam možností, ktoré môžu k celkovej sume ľahko pridať ďalších 100 tisíc. Celkovo sa má vyrobiť 75 kusov Donkervoortu F22 a dodávky prvým klientom začnú v januári 2023.
text: P.Kovács, foto: Donkervoort