Profituning

Monštrum zo severu

05. január 2021Publikoval M. Lábaj

Dnes vám rozpovieme príbeh o Joosepovi z Estónska a jeho malom Frankensteinovi. Nápad postaviť starý Volkswagen Beetle dostal, keď videl fínskeho pretekára ako prekonal štvrť míle na vozidle Type 1 v čase 10-tich sekúnd. Odvtedy bol Joosep fascinovaný týmto výkonom. Neprebehla dlhá doba a krátko na to si zaobstaral holú karosériu modelu Beetle.

Pri prvých pokusoch o dobrý čas Volkswagen poháňal pôvodný 1,6-litrový benzínový motor s turbodúchadlom z dieselového BMW radu 3. V tejto fáze bol schopný chrobák prekonať 402 metrov za 13 sekúnd. Celkom rýchlo, avšak ani zďaleka to nestačilo. S druhou úpravou prišiel do auta za zadné kolesá dvojliter z Transporteru T3. Vzduch do neho fúkali dve turbá z BMW 525tds. S väčším výkonom však prišli problémy s prevodovkou...

Nová prevodovka ale neprišla. Namiesto nej bola do Volkswagenu namontovaná kompletne nová pohonná jednotka. Dvojliter z T3-jky nahradil osemvalcový agregát z Audi. Dvojnásobný objem – 4,2-litra a dvojnásobný počet valcov si vypýtali i poriadnu prevodovku Audi 01E. Bol to vlastne najväčší motor aký Joosep dokázal zohnať s jeho obmedzeným rozpočtom. Zosobášiť tento motor s klasickým Beetlom nebola žiadna prechádzka ružovou záhradou. Všetky držiaky motora museli byť prispôsobené, rovnako aj karoséria bola spevnená aby zvládla výkon V8-čky. S týmto motorom Beetle prekonal dráhu za 11,7 sekúnd. Následné doinštalovanie vstrekovania oxidu dusíka stiahlo čas na 10,9 sekúnd. Chuť jednej výhry ale nestačila a tak sa išlo ďalej.

Volkswagen pri štartoch začal dvíhať predné kolesá, tým vznikol aj názov Joosepovho pretekárskeho tímu „WheelsUp Racing“. K osemvalcu pribudlo turbodúchadlo k dosiahnutiu ešte väčšieho výkonu. Teraz, keď už auto dávalo stabilné 10-sekundové časy bola na rade bezpečnosť. A tak Beetle znova putoval do garáže. Tu sa pre auto vyrobil trubkový rám, ktorý vážil len 120 kíl. Samotná karoséria sa ďalej odľahčovala dokým nevážila iba 60 kilogramov. So všetkým na svojom novom mieste a množstvom laminátu Beetle prekonal štvrtinu míle za 9 sekúnd a na konci rovinky dosiahol rýchlosť 242 km/h. Táto kombinácia brázdi rovné dráhy doteraz, s menšími úpravami.

Beetle dostal predný splitter a zadný spojler pre vyššiu stabilitu. Problémy so spojkou vyriešila čerstvá spojková sada Quarter Master s 7,5-palcovým zotrvačníkom. Úpravy prebehli aj v samotnej prevodovke, pôvodné ozubené kolesá boli nahradené novými od SQS Racing s priamym rezom. Joosep tento rok dosiahol svoj nový rekord. Široké pneumatiky mu dopomohli k prekonaniu 402 metrov za 8,83 sekúnd s rýchlosť 260,8 km/h. 4,2-litrová V8 momentálne dosahuje výkon 804 koní na kolesách a krútiaci moment 1000 Nm v najvyššom nastavení. Pre rok 2021 sú preto naplánované úpravy palivového systému a opäť do auta pôjde nitro kit. Väčšia stabilita sa zase dosiahne jemným natiahnutím celej karosérie. V ďalšej sezóne držíme Joosepovi palce, mieri totiž na čas siedmych sekúnd...

text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov - speedhunters.com