Mitsubishi a 80 rokov pohonu 4x4
Keď spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) v roku 2012 na autosalóne v Paríži odhalila svoj model Outlander PHEV, uviedla na trh úplne novú koncepciu: plug-in hybridné SUV s dvojicou elektromotorov a pohonom všetkých kolies, postavené na architektúre elektromobilu. Z pohľadu predajov mimoriadne úspešný Outlander PHEV je najnovším nasledovníkom dlhej tradície Mitsubishi v oblasti pohonu všetkých kolies, ktorá sa datuje do decembra 1935, kedy bol dokončený vývoj modelu PSF33.
PX33 - 1936: Kedy to všetko začalo
PX33 bol prelomovým modelom automobilky Mitsubishi Motors, pretože išlo o vôbec prvé vozidlo s pohonom 4WD a logom s tromi diamantmi na kapote. Model vyvinutý vtedajšou spoločnosťou Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vychádzal z prvého prototypu PSF33 (dokončeného v decembri 1935) so zážihovým motorom typu S6. PX33 teda v roku 1936 nasledoval ako druhý prototyp, tento krát so zážihovým motorom typu X. Po ďalších vylepšeniach boli v júli 1937 vyrobené štyri tieto vozidlá. Pri testovaní na hraniciach možností všetky prototypy hladko uspeli. Spoločnosť MHI však so sériovou výrobou uvedeného modelu váhala, projekt PX33 sa už preto ďalej neposunul.
Spoločnosť Sonauto (vtedajší francúzsky distribútor vozidiel MMC) vzdala hold tradícii pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tým, že vyvinula rally repliku modelu PX33 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jedno takéto vozidlo bolo v roku 1989 nasadené v rámci sedemčlenného továrenského tímu na Rally Paríž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dorazilo do cieľa na celkovom 31. mieste.
Jeep - 1953: V šľapajách slávneho predchodcu
Druhá kapitola histórie vozidiel Mitsubishi s pohonom všetkých kolies začala - viacmenej nepriamo - v roku 1953, teda o sedemnásť rokov neskôr, keď táto spoločnosť podpísala dohodu s firmou Willys Overland Corporation o licenčnej výrobe presláveného modelu Jeep (CJ3) na území Japonska, čím vznikol model Mitsubishi Jeep J3. V roku 1953 by rozhodne nikto netušil, že výroba potrvá až do roku 1998 a dosiahne celkový objem asi 200 tisíc vozidiel v rôznom prevedení.
Forte - 1980: na sólovej dráhe (4WD)
Paralelne s tým, ako automobilka Mitsubishi Motors chrlila licenčné Jeepy zo svojho japonského závodu Oye pri meste Nagoya, premýšľala aj nad svojimi budúcimi plánmi, vrátane vývoja vlastného moderného pohonu všetkých kolies, čo vyústilo do vzniku jednotonového pick-upu Forte, teda prvého Mitsubishi L200 známeho na množstve zahraničných trhov. Po dôkladnom výskume a vývoji bol nakoniec v roku 1978 predstavený model Mitsubishi Forte (na mnohých zahraničných trhoch uvádzaný ako L200), teda osem rokov po vzniku prvých konštrukčných návrhov. Už v prvom roku sa predaje vyšplhali na 45 000 vozidiel a rok potom ešte prudko vzrástli na viac ako 100 000 kusov. Hnacie ústrojenstvo 4WD bolo následne predstavené v roku 1980.
Pajero - 1982: Otázka životného štýlu
Pajero prvej generácie - odhalené v roku 1979 vo forme koncepčného vozidla Pajero II, teda tri roky pred začiatkom sériovej výroby - otvorilo novú kapitolu na poli terénnych vozidiel, udávajúcich smer k dnes tak populárnej kategórii moderných kompaktných SUV zameraných na životný štýl.
Pajero dokázalo rovnako ľahko prekonávať cestné úseky ako aj terén a osvedčiť sa tak ako robustný profesionálny pracant či luxusný dopravný prostriedok na vidieku. Súčasne svoju povesť vylepšilo jedinečnými úspechmi vo svete motoršportu, keď sa MMC spoločne s firmou Sonauto rozhodla vstúpiť do najvýznamnejšieho svetového závodu terénnych vozidiel: legendárnej Rallye Dakar.
Od svojej prvej účasti na Dakare v roku 1983 dokázalo Pajero nazhromaždiť pozoruhodnú kolekciu pretekárskych úspechov, vrátane 12 víťazstiev na Dakare (v rokoch 1985 až 2007) či pohára v seriáli Cross Country Rally (2003) svetového šampionátu FIA. Týmto boli položené stavebné bloky úctyhodnej reputácie, ktorú si MMC získala na globálnom trhu SUV, kedy vozidlám Mitsubishi nedokázala konkurovať žiadna iná SUV značka tej doby.
Lancer Evolution - 1992: Svetový šampión
Technológia pohonu všetkých kolies, uplatnená v robustných terénnych modeloch Pajero a L200, zároveň poslúžila ako preferovaná zbraň v 90. rokoch minulého storočia v rámci rally závodov, kde nastúpila nová generácia vozidiel, ktorých ikonou sa rýchlo stal model Lancer Evolution. Mitsubishi Motors nadviazala na predchádzajúcu závodnú verziu modelu Lancer a pôvodne vyvinula Lancer Evolution zo sériového sedanu Lancer, pričom vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologáciu v Skupine A, aby mohla úspešnejšie konkurovať v rámci svetového rally šampionátu FIA.
Zvyšok je už história, teda desať nadväzujúcich generácií modelu Lancer Evolution a množstvo víťazstiev aj niekoľko titulov v šampionáte WRC: 4 tituly majstra sveta medzi závodnými jazdcami (1996, 1997, 1998,1999) a 1 pohár konštruktérov (1998). Lancer Evolution vďaka úspešnej účasti v šampionáte WRC umožnil vývoj vyspelých automobilových technológií, ktoré automobilka neskôr uplatnila aj v rámci produkčných modelov; jedným z ukážkových príkladov je vysoko prepracovaný systém All-Wheel Control (neskôr prepracovaný v súčasný systém "Super-All Wheel Control" - S-AWC).
Systém po prvý krát použitý v modeli Galant VR4 v prevedení 1987 bol v roku 1996 vylepšený zavedením systému aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi (AYC) - v modeloch Galant VR4 a Lancer Evolution - a neskôr v roku 2001 doplnený o aktívny medzinápravový diferenciál (ACD). Systém S-AWC, ďalej vylepšovaný pre poslednú generáciu modelu Lancer Evolution z roku 2007 (v Európe r. 2008), predstavuje stabilizačný systém vozidla, ktorý zahŕňa a integrovaným spôsobom riadi štyri samostatné systémy: Aktívny medzinápravový diferenciál (ACD), Aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi (AYC), Systém aktívneho riadenia stability (ASC), Systém Sport ABS
2012: Outlander PHEV: Elektrický pohon 4WD
Systém PHEV od Mitsubishi Motors využíva novo vyvinutý systém pohonu všetkých kolies s dvojicou elektromotorov, technológie čisto elektronického riadenia "drive-by-wire" a proprietárny systém S-AWC (Super All Wheel Control). Systém S-AWC pre model Outlander PHEV, vychádzajúci z technológie pohonu všetkých kolies Lancer Evolution, zahŕňa kontrolu pohonu 4WD a systémov ASC, ABS a AYC (aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osi).
Systém S-AWC okrem toho v súčinnosti so systémom pohonu PHEV prerozdeľuje výkon medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a zároveň medzi ľavú a pravú stranu vozidla v záujme čo najlepšej jazdnej stability a presnosti pri ovládaní vozidla. Systém S-AWC tak vo výsledku znižuje uzáverový účinok diferenciálu a preklz predných kolies pri súčasnej optimalizácii rozdelenia výkonu medzi nápravami s ohľadom na čo najúčinnejšiu akceleráciu pri rozjazde z miesta.
Funkcia 4WD LOCK okrem toho zlepšuje odozvu prerozdeľovaním hnacieho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v záujme čo najlepšieho záberu a stability za jazdy v priamom smere na snehu, nespevnenom povrchu či na iných klzkých povrchoch.
zdroj: Mitsubishi Motors