Mercedes-AMG One znamená F1 na ulicu
Inžinierom Mercedesu-AMG sa splnil sen. Kto by predsa nesníval o pilotovaní Formule 1 na jeho obľúbenej okresnej ceste? Dvojmiestny Mercedes-AMG One prináša špičkovú hybridnú technológiu z monopostov F1 na cesty takmer jedna k jednej priamo z trate na ulicu.
Pred piatimi rokmi Mercedes-AMG odhalil projekt, ktorý sľuboval F1 techniku v civilnom aute a dnes vedenie z Affalterbachu ukázalo finálnu podobu sériového auta. AMG One produkuje výkon 1063 koní (782 kW) z hybridnej sústavy. Konvenčnú časť tvorí benzínový agregát V6 s objemom 1,6-litra, jedným turbom a elektrickým pomocníkom na kľukovom hriadeli. Okrem mnohej techniky aj vďaka pneumatickým ventilom V6 dosahuje až 11 000 otáčok za minútu. K systémovým tisíc koní samotný spaľovací motor prispieva 574 konskými silami (422 kW). Elektromotor na jeho kľukovom hriadeli dotuje ďalších 163 koní (120 kW) a ďalší elektromotor pomáha turbodúchadlu, AMG tvrdí, že k celkovému výkonu prispieva 122 koňmi (90 kW).
Ostatné dva elektromotory sa nachádzajú na prednej náprave, teda na jeden na každom kolese. Spolu generujú výkon 326 koní (2 x 120 kW). Predné elektromotory dosahujú 50 000 otáčok za minútu, spolu so selektívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu a funkcie Race Start eliminujú opozdenie turba. Okrem zrýchlenia sú efektívne i pri spomaľovaní. Využívajú až 80% brzdnej energie na rekuperáciu pri každodenných podmienkach. Táto energie sa ukladá do lítium-iónového akumulátora s kapacitou „len“ 8,4 kWh. Ak by sa AMG One prepol do čisto elektrického režimu, vystačilo by to na 18 kilometrov jazdy. Inžinieri sa však dlho pasovali s úlohou dostatočného chladenia bateriek. Vyvinuli komplexný systém chladenia kvapalinou pre každú batériu, ktorý udržiava optimálnu teplotu 45 stupňov za akýchkoľvek podmienok.
Výsledné hodnoty znejú takto. Váha – 1695 kilogramov, zrýchlenie 0 až 100 km/h – 2,9 sekundy. 0 až 200 km/h rovných 7 sekúnd. 0 až 300 km/h za 15,6 sekúnd. Najvyššia rýchlosť 352 kilometrov za hodinu. One využíva podvozok typu push-rod s vertikálnymi tlmičmi. V podvozku tiež nájdeme mnoho hliníka, samotné zavesenie pozostáva z piatich ramien a dvoch nastaviteľných vzpier. Inovatívne usporiadanie tlmičovej jednotky zároveň nahrádza funkciu a použitie bežného rúrkového krížového stabilizátora. Pruženie má tri nastavenia – Comfort, Sport a Sport +. Samotné auto môže pilot nastaviť do šiestich režimov. Race Safe – štandardný hybridný režim, V6 ožije len v prípade potreby výkonu. Race – hybridný režim so špeciálnou stratégiou nabíjania, elektrický mód EV, Race Plus – nastavenie pre okruhy, Strat 2 – ešte tvrdšie nastavenie na okruh so všetkými 1063 koňmi a režim Individual pre osobitné nastavenie auta na cesty.
Dizajn, to je kapitola sama o sebe. AMG One je nabité aktívnymi aerodynamickými prvkami a to od aktívnych spojlerov na prednom nárazníku cez otvory na predných blatníkoch po veľký zadný spojler. Prítlak generuje One už od rýchlosti 50 km/h. Aktívna aerodynamika sa tiež rozdeľuje do troch režimov. Highway, kedy sú všetky prvky zatvorené, režim Track s aktívnymi klapkami, ten generuje až 5-krát toľko prítlaku ako Highway. A posledný režim Race DRS pre dosiahnutie najvyššej rýchlosti na rovinkách. DRS sa vypína manuálne no i automaticky pri brzdení. Vpredu One obúva kované 10-lúčové ultraľahké disky z hliníka s krytmi z uhlíkových vlákien v rozmere 10x19 palcov. Na zadnej náprave sú disky 12x20“. Vo fabrike na One obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R M01. Na skrotenie tisícky koní AMG použilo karbón-keramické brzdy so 6-piestikovými strmeňmi a 398 milimetrovými kotúčmi na predku a 4-piestik s 380 mm vzadu.
V interiéri je to doslova Formula 1 pre dvoch, akurát v trochu luxusnejšom podaní. Volant v štýle F1 dopĺňajú dva digitálne displeje s uhlopriečkou 10 palcov. Cez stredný panel si na rozdiel od monopostu vie posádka nastaviť klimatizáciu, prípadne obsluhovať infotainment. V motýlích dverách sú tiež osadené elektricky ovládané okná. Stredné spätné zrkadlo nahradila kamera. Okolo AMG One sa šepká, že Mercedes má s ním v pláne zaútočiť na rekord na Nürburgringu. V najnovšej tlačovej správe neprezradila automobilka nič ohľadne počtu kusov, hoci už nejaký čas sa hovorí o 275 exemplároch za cenu okolo 1,85 milióna EUR. AMG One bude mať svoj verejný debut už koncom júna. Predstaví sa naživo na festivale rýchlosti v Goodwoode 2022.
text: M.Lábaj, foto: Mercedes-AMG