Mazda 6 MPS Evo
Že Mazda 6 MPS? Veru v našich končinách raritka. Mazda 6 MPS v úprave? Fakt málo vídaní kúsok - nebyť Ľuboša, ktorý dobre vie, že sa jedinečné kúsky nemajú ukrývať počas sezóny v garáži... Vďaka nemu tento sedan sledujeme dáky ten čas a veríme, že jeho "zrazové nadšenie" neutíchne. Ľuboš ako malý chlapec najprv inklinoval k motorkám, neskôr ale pochopil, že ho viac bavia štyri kolesá. Po rokoch študovania tuningových časákov prišlo prvé auto v podobe Škoda Garde, aby sa neskôr Hodnou CRX a Eclipsom 2G presvedčil o japonskej scéne ako ceste, ktorou chce kráčať. V nasledujúcom príbehu vám majiteľ porozpráva o jeho aktuálnej Mazde, ktorej sme nie náhodou dali prívlastok EVO.
"V roku 2012 som si doviezol z Holandska toto skvelé auto, Mazdu 6 MPS v šedej farbe. Prvé čo ma hneď iritovalo bola nič moc šedá farba, ktorá celému auta brala všetku jeho majestátnosť. A tak jedného dňa som si presne podľa svojich predstáv dal namiešať, dosť výraznú modrú, nazvime to „šmolkovskú“ farbu, a hneď to auto ožilo iným životom. Motor bol v zlom stave a musím priznať, že šlo o celkom náročnú finančnú záležitosť, keďže ide o nie bežné auto, ale na MPS-ku sú tie náhradné diely o čosi finančne nákladnejšie. Motor som preto vymenil, za novší z Mazdy 3 MPS MZR 2,3 DISI turbo. Má v podstate tie isté špecifikácie, ako ten prvý, no je lepší, výkonnejší.
Nasledovala prerábka turba, z pôvodných lopatiek som presedlal na väčšie - potreboval som tam jednoznačne väčší plniaci tlak turba. Nasledoval športový vzduchový filter K&N, zákazkový výfuk s koncovkami AMA, posilnenie zadného diferenciálu preložkovaním puzdier šróbov držiakov za oceľové, aby sa zamedzilo trhaniu úchytov diferenciálu pri zvýšenom výkone. Auto som chcel ponechať viacmennej v sériovom výkone 191kW, to mi bohato momentálne stačí, pretože auto som nemal v pláne robiť na preteky. Priznám, že som skúšal kadečo a na začiatku som sa zúčastnil aj nejakých šprintov, avšak časom som si uvedomil, že autu sa chcem skôr do budúcna venovať viac po vizuálnej stránke. Pod kapotou sa momentálne pracuje ešte na novom intercooleri a tiež osadení blow off ventilu HKS.
Čo sa interiéru týka, pôvodné sedačky už nevyhovovali, boli staré a opotrebované, a tie, čo sa mi tam oveľa viac hodili a mali športový dizajn boli práve z Mazdy 3 MPS. Boli osadené na pôvodnú kostru rámu z pôvodných sedačiek Mazdy 6. Na mieste šoféra sú bezpečnostné štvorbodové pásy, červenej farby, značky OMP, je tam prečalúnený volant, manžeta riadiacej páky s červeným šitím. Celkovo sa mi páči kombinácia tých malých detailov v červenej farbe, ktorých je na aute pár, dáva to autu viac šmrncu.
Celé auto v tej mojej „šmolkovskej“ modrej som chcel po čase trocha pozmeniť, a tak som vpredu prednú kapotu dal do čierneho laku, potiahli sme čiernou už aj strechu a vzadu krídlo, aby nám to dalo celkovo nejaký súmernejší vzhľad. Predný držiak EČ pochádza z Mitsubishi Lancer EVO 10, osadil sa nový podnárazník a dali sme tam tiež novú masku v čiernej lesklej farbe. Gril je bez loga a verte mi, často na zrazoch počúvam okoloidúcich, že s tým krídlom si myslia, že ide o samotné EVO. Čo sa mňa týka, kľudne by to mohlo byť samotné Evo aj v realite :), snáď raz sa moje vízie posunú smerom aj niekde tam - k značke Mitsubishi...
Zadný kufor je prerobený tiež, zahladili sme tam pôvodné úchyty od pôvodného krídla, ktoré mi tam nijako nerezalo, a osadili sme tam už spomenuté krídlo z Mitsubishi Lancer Evo 9. Celkovo všetky tieto úpravy prebiehali pár rokov, a vyšlo ma to na nejaké tisícky EUR, každopádne s momentálnym dizajnom som spokojný, ale poznáte to, každý tuner má stále čo dorábať, vymieňať, skúšať :).
Auto sedí aj vďaka pružinám H&R na ceste výborne. Každopádne nie je pre každého, nie pre bežný život, nie zrovna pre najpomalšiu jazdu, avšak ak v ňom už sedíte, a viete si vychutnať športové auto, tak niet o čom. V meste sa stretávam bežne s tým, že ľudia si auto na ulici fotia, ukazujú palce hore a je to celkovo dobrý pocit, ak na niečom zamakáte a potom to niekto ocení. A raz možno tak ako som ja sedel zahrabaný do tuningových časopisov, bude možno sedieť môj syn, alebo akékoľvek iné dieťa a možno práve moje auto bude preňho inšpiráciou. Ktovie..."
MAZDA 6 MPS, rok výroby: 2007
Motor: swap Mazda 3 MPS, benzínový, radový 4-valec MZR 2,3 DISI turbo, rozvod DOHC, priame vysokotlakové vstrekovanie, najvyšší výkon 191 kW/260k pri 5500 ot./min., najvyšší točný moment 398Nm pri 3000 ot./min., úprava turba, väčší intercooler, blow off, filter K&N, výfuk od turba AMA, lakované kryty motora do čiernej lesklej, lakovaný kryt hlavy ventilov v červenej matnej, na mieru vyrobený, očalúnený kryt nad servo nádobkou a nad nádobkou s vodou na ostrekovače
Pohon: pohon všetkých kolies 4x4 v pomere 50:50, 6-stupňový manuál, RJ pohonu všetkých kolies pracuje v 3 módoch – normálny, športový a snehový, úprava zadného diferenciálu
Podvozok: Športové pružiny H&R -4cm, 19-palcové kolesá DOTZ vpredu aj vzadu 8", pneumatiky 215/35R19 NANKANG
Karoséria: nový celolak, zadné krídlo originál EVO 9, predná kapota a strecha v čiernom, držiak EČ EVO10 na boku nárazníka, predný lip, zákazkový predný gril bez loga
Interiér: sedačky Mazda 3 MPS, 4-bodové pásy OMP, čalúnený volant a manžeta riadiacej páky, športové pedále
Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,1 sek.
text: Kovács, foto: GF photography