Malý Kadett, šesťvalec a 591 koní
Gatebil. Okruh v Nórsku, kde sa každoročne usporadúva veľká šou driftu a párty. Medzi nadupanými špeciálmi a krásnymi babami sa na krátko mihlo aj toto malé kupé od Oplu, navyše odhalené, bez prednej kapoty. Jednoduchá otázka - prečo? Čo tu chce dokázať? Ďalší pohľad na odhalený motor objasnil odpovede na predošlé otázky. V maličkom Kadette bola osadená V6-ka od Hondy. Označenie agregátu J35 prezrádza jeho objem, tri a pól litra z veľkého rodinného MPV-čka Hondy Odyssey. Vie mi tu niekto odpovedať na moju otázku, prečo?
S odpoveďou prichádza až majiteľ oranžového kupé, Kristoffer. Jeho príbeh vás naozaj pobaví. Pôvodne bola v Kadette jedna-šestka s výkonom pochabých 75 koní. Keď v roku 2011 majiteľ zatúžil ísť rýchlejšie, postavil 2,5-litrový CIH Opel motor. Výkon síce vytiahol na dvojnásobok, lenže motor sa po mesiaci rozpadol. Kristoffer sa ale nevzdal a postavil ešte jeden taký istý. Ten vydržal do nadchádzajúcej jari, dokým auto nepostavili na dyno.
„Keď už som bol unavený z vybuchovania motorov od Oplu, spravil som to, čo by urobili všetci moji kamaráti zo Škandinávie. Do auta som namontoval motor B230FK od Volva. Môj kamarát mi predal jeden kompletne upravený. Prevŕtaná hlava valcov s väčšími ventilmi osadená ostrou vačkou, kované piesty, ojnice a kľukovka. Na kolesách motor produkoval 512 koní a 606 Nm. Jazdil som s tým Volvo motorom pár rokov, než som sa rozhodol pre niečo ešte väčšie,” rozpovedá svoj príbeh majiteľ.
Voľba na piaty agregát padla na spomínanú V6-ku z Hondy, ktorú doviezol z USA. Pri skúšobnom pokuse osadiť motor do Kadetta, zistili skutočnú veľkosť malého Oplu. Motorový priestor bol príliš malý na taký motor. „Musel som si zohnať veľkú uhlovú brúsku a vyrezať dieru, aby motor mohol ísť viac dozadu. Po prvom reze to i tak bolo málo, dokonca pri pokuse vložiť motor dnu sa celý zasekol. Keď sme ho konečne vyslobodili, vyrezali sme ešte viac,” rozpráva Kristoffer. Ako to však býva, vyriešenie jedného problému znamená vytvorenie ďalšieho. Na vodičove miesto sa zmestil jedine trpaslík. Nakoniec museli posunúť celý kokpit dozadu a vzhľadom na tom, vyrobiť i novú ochrannú klietku. Sedadlá sú teraz takmer na úrovni úchytov zadnej nápravy.
Agregát majiteľ posilnil turbodúchadlom BorgWarner S369SX-E a dodal mu kované piesty Wiseco s novými ojnicami. Aj v tomto prípade bola hlava prevŕtaná. Nasávacie zvody sú osadené 70 mm telesom škrtiacej klapky. Palivo vstrekujú 1000cc vstrekovače v kombinácií s palivovým čerpadlom Aerodynamika A1000 a nastaviteľným regulátorom tlaku paliva. O prenos sily sa stará robustná 5-stupňová manuálna prevodovka z BMW 530D. Spojka Quarter Masters je veľká 7,25 palcov. Prúdi cez ňu 591 koní a 707 Nm. Zadné zavesenie so samosvorným diferenciálom je z Volva 240, majiteľ si ho ale trochu upravil a posilnil. Výsledok je veľmi živý malý Opel, ktorý dokáže prekvapiť mnoho ľudí.
Pre lepšie rozloženie hmotnosti, presunuli dozadu chladiaci systém. Dva chladiče z Nissanu 200SX a ventilátor z Volva 850. Do chladičov prúdi vzduch spod vozidla. Funguje tu jeden malý trik. Keď sa roztočí ventilátor, kufor sa pomocou elektrického pohonu pootvorí na 10 cm aby horúci vzduch ľahšie dostal von. Ak sa ventilátor zastaví, kufor sa zatvorí.
Exteriér sa ponechal nedotknutý, vzadu dokonca nájdeme nálepku 1.6 S. Kadett obúva set 15-palcových BBS kolies s lepivými pneumatikami Toyo Proxes R888R. Len pár vyrezaných dier na kufri a viditeľná ochranná klietka napovedá, že veci nie sú také, aké sa na prvý pohľad zdajú. Samozrejme, Opel prešiel aj úpravou podvozka. Dvojcestné tlmiče AVO vpredu a Koni na zadnej náprave, zatiaľ čo zákazkové ramená udržujú geometriu podvozku pod kontrolou. Vnútro vypĺňajú dve sedačky Sparco Prodrive, športový volant Sabelt, Kristofferova vlastná pedálová skrinka s radiacim mechanizmom. Prístrojová doska je osadená len základnými ukazovateľmi.
text: Matej Lábaj, foto: speedhunters.com