Legendy: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
Môžeme považovať Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, za jedno z najkrajších áut, ktoré boli kedy vyrobené? Jej pretekársky pôvod možno spoznať už na prvý pohľad. 33 Stradale je prvý homologizačný špeciál a zároveň jeden z prvých superšportov, ktorý sa dal v 60-tych rokoch kúpiť.
Produkcia vozu sa konala medzi novembrom 1967 a marcom 1969. Za ten čas spoločnosť Alfa Romeo vyrobila iba 18 kusov. Posledné slovo „stradale“ v taliančine znamená cesta, čo je ale dôležitejšie, že takáto 33-ka bola priamo odvodená od závodného Tipa 33. Tvar karosérie navrhol Franco Scaglione, zatiaľ čo firma Carrozzeria Marazzi sa postarala o jej výrobu. Úplne prvý prototyp bol poskladaný v dielni Autodelta, pričom hneď vedľa súčasne skladali závodnú Tipo 33 „Flerón“. Verejnosti sa prvýkrát 33 Stradale ukázala na Parížskom autosalóne 5. októbra 1967.
Keďže auto vyrábali ručne, každý z osemnástich kusov sa líšia v detailoch. Najpoznateľnejším sú svetlá, zo začiatku boli na predok montované dvojité svetlomety, v neskoršej produkcii už len jednoduché, s jednou parabolou. Rozdielom však môže byť aj v pozícií čelného skla a rôzneho umiestnenia stierača. Pozdejšie kusy mali tiež o pár výduchov naviac, za prednými a zadnými blatníkmi boli otvory odvádzajúce horúci vzduch od bŕzd. Časti karosérie boli vyrobené z hliníka, šasi z hliníkovej guľatiny. Tipo 33 Stradale je takisto prvé auto s dverami otvárajúcimi sa dohora. Spoločnosť červenému telu robia 13-palcové magnéziové disky Campagnolo so šírkou 8 a 9 palcov. Za nimi sú na oboch nápravách kotúčové brzdy od Girlingu. Podvozok je kompletne prevzatý zo športového typu, s dvojitými ramenami vpredu a dvoma vlečnými ramenami vzadu a systémom stabilizátorov.
V strede Alfy Romeo je uložený zážihový osemvalec poskladaný do V s rozovretím 90°. Jeho objem je „len“ 2,0-litre dosahuje ale 230 koní pri 8800 ot/min. a krútiaci moment 206 Nm pri 7000 ot/min. Charakteristika V8 bola ladená do vysokých otáčok, hodnoty vŕtania a zdvihu sú 78 mm x 52,2 mm. Motor využíva DOHC systém časovania ventilov, avšak iba s dvomi ventilmi na valec. Kompresný pomer dosahuje až 10,5:1. Palivo do valcov rozprašuje vstrekovanie od spoločnosti SPICA, a aby zmes dokonale prehorela, na jeden valec sú použité dve sviečky. Mazanie je zabezpečené suchou olejovou vaňou. Za motorom je na zadnej náprave uložená „vlastná“ 6-stupňová manuálna prevodovka typu transaxle. Vlastná pretože jej výrobca je priamo Alfa Romeo. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládlo Tipo 33 Stradale za menej ako 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť vozidla bola až 260 km/h. V roku 1968 nemecký magazín AMS odmeral Alfe čas a rýchlosť na kilometrovej dráhe s pevným štartom. Výsledky boli 24 sekúnd a dosiahnutá rýchlosť 252 km/h. Tento údaj ju v tom čase postavil na úplne popredie. 33-jka porazila Lamborghini Muiru, Ferrari Daytona a Maserati Ghibli s viac ako o polovicu menším motorom.
A koľko že stála v tej dobe? V Taliansku v roku 1968 stála 9 750 000 lír. Pre porovnanie, Muira sa predávala za 7 700 000 lír. Z druhej strany, ak Tipo 33 Stradale stála vtedajších 17 000 $, tak obyčajné nové auto 2 800 $. Kus, ktorý vidíte na fotkách, je aktuálne v rukách samotnej Alfy Romeo. Nie je to úplne prvý exemplár (ten je v uložený v kolekcii mimo Talianska), ale hneď druhé auto. A ešte jedna zaujímavosť na koniec. Keďže práve tento model bol určený „do premávky“ bežné jazdenie s 33 Stradale bolo nemožné. Jednak bola tak blízko pri zemi, že sa nedalo vojsť do žiadneho dvora a nedala sa zamknúť, pretože ani žiadne zámky na dverách nemala. Dnes je však z nej veľmi cenný zberateľský artefakt a nádherná spomienka, ako kedysi záležalo športových úspechoch viac ako predajných číslach.
text: M.Lábaj, foto: Kevin Van Campenhout