Profituning

Legenda: Toyota 2000GT

11. apríl 2020Publikoval P. Kovács

Na popredných miestach najkrajších áut histórie sa pravidelne umiestňuje Jaguar E-Type. Napriek vyše polstoročiu od jeho premiéry podľa mnohých neexistuje nič, čo by prekonalo jeho dizajn. Po jeho premiére si to myslel aj legendárny Enzo Ferrari. Nemožno sa preto čudovať, že počas dekád inšpirovala šelma mnoho ďalších strojov. Jedným z nich je Toyota 2000GT. Japonskú automobilku britský krásavec uvedený v roku 1961 oslovil natoľko, že sa rozhodla postaviť automobil podľa podobného receptu. Nesnažila sa však vytvoriť nejakú bezduchú kópiu. Využila akurát identické základné ingrediencie, najmä nekonečnú prednú kapotu a strechu plynulo prechádzajúcu do zadnej časti. Dizajnéri z krajiny vychádzajúceho slnka však túto siluetu vybrúsili do ostrejšej podoby.

Keďže dvetisícka prišla na trh približne šesť rokov po uvedení Angličana, výrobca sa jej rozhodol dať aktuálny šmrnc. Využil na to najmä na svoju dobu nadčasové vyklápacie svetlomety. Tie dopĺňali pevné reflektory, ktoré prekrývalo plexisklo. Výrazným prvkom boli tiež predné blatníky vystupujúce nad hranu kapoty. Kupé dostalo okrem toho výraznejšie sklopené čelné okno, podstatne väčšie dvere a minimalistické nárazníky. Aj vďaka týmto zmenám nemožno hovoriť o nejakom imitovaní značky Jaguar.

Na dnešné pomery bola Toyota 2000GT veľmi kompaktná. Jej karoséria mala pôdorys 4175 x 1600 milimetrov a stála na rázvore merajúcom 2 330 mm. Vynikala tiež strechou položenou vo výške 1 160 milimetrov od zeme. Tieto športové proporcie však mali druhú stránku, ktorou bola trochu stiesnená kabína. Z hľadiska luxusu však k žiadnym kompromisom nedošlo. Japonské vozidlo sa pýšilo bohatým koženým čalúnením, množstvom obkladov z ružového dreva a v neskorších modeloch dokonca klimatizáciou.

Dlhá predná kapota ukrývala radový šesťvalec, ktorý roztáčal zadné kolesá. Automobilka sem montovala dvojlitrový agregát poháňajúci jej vlajkovú loď Crown. Motor však dostal rozvod DOHC, tri karburátory Solex a prešiel aj ďalšími úpravami. Tie zdvihli jeho maximálny výkon na 110 kW (150 k). Pohonná jednotka bola spriahnutá s päťstupňovým manuálom. V poslednom roku výroby ponuku obohatila automatická prevodovka s tromi stupňami, ale mnoho zákazníkov si ju neodnieslo. Vo vozidle sa okrem klasického motora objavil aj 2,3-litrový agregát využívajúci rozvod SOHC. Dostalo ho však len deväť exemplárov, ktoré mali interný prívlastok MF-12. Štandardným vybavením všetkých modelov boli kotúčové brzdy s posilňovačom na oboch nápravách i samosvorný diferenciál.

Technika kupé teda zodpovedala jeho dynamickému zovňajšku. Aj vďaka hliníkovej karosérii prispievajúcej k pohotovostnej hmotnosti 1 120 kilogramov bol na danú dobu tento japonský zázrak veľmi rýchly, jeho maximálne tempo výrazne presahovalo 200 km/h. Mnohé slová chvály dostával aj za svoju zábavnosť. Snáď najväčším komplimentom preň bol fakt, že ho porovnávali s ikonickým Porsche 911.

Jednu z najväčších ikon svojej histórie však automobilka nevyvinula vo vlastnej réžii - k jej vzniku by nikdy nedošlo bez spoločnosti Yamaha. Pôvodne na ňom začal pracovať jej zamestnanec Albrecht Goertz a prototyp predviedol Nissanu. Ten však jeho výrobu odmietol. Nemecko-americký dizajnér sa preto obrátil na konkurenciu, kde viac-menej uspel. Jeho návrh totiž do finále neprešiel. Toyota síce dala exkluzívnemu vozidlu zelenú, ale jeho konečný vzhľad navrhol Satoru Nozaki. Ten bol jej interným pracovníkom. Yamaha však z hry nevypadla. Okrem ladenia pohonnej jednotky mala nakoniec na starosti aj samotnú výrobu športového kupé, ktorá prebiehala v rokoch 1967 až 1970. Nešlo o žiadne veľké čísla. Kým v prípade spomínaného Jaguaru môžeme hovoriť o desiatkach tisícov exemplárov, produkcia japonského modelu sa ráta len v stovkách. Podľa oficiálnych údajov prišlo na svet dovedna 351 vozidiel nesúcich označenie 2000GT. Okrem kupé uzrel svetlo sveta aj odvodený roadster. Nešlo však o klasický produkt, ale špeciál vyrobený výhradne pre filmovú produkciu. Táto verzia sa objavila v dobovej bondovke You  Only  Live Twice, no vtedajší agent 007 Sean Connery sa do kupé nezmestil. Preto padlo rozhodnutie vyrobiť pre nakrúcanie dva otvorené kúsky, ktoré boli hotové v priebehu dvoch týždňov.

Vzhľadom na malý počet existujúcich modelov 2000 GT nie je prekvapením, že momentálne ide o vysoko cenený zberateľský artikel. V roku 2013 jeden z nich prvýkrát pokoril hranicu milióna dolárov. Stal sa tak historicky najdrahším japonským vozidlom, pričom ceny budú nepochybne len stúpať. Ani vo svojej dobe však kupé nebolo lacné. Na americkom trhu sa predávalo za 6 800 dolárov, stálo teda výrazne viac než jeho vzdialená predloha z Británie. Napriek tomu na ňom automobilka údajne nič nezarobila. Tak či onak, dnes sa jeho kúpa ukazuje ako skutočne výhodná investícia.

text: Marek Pokrývka, foto: Toyota