Lamborghini Revuelto
Ako sme písali prednedávnom, Lamborghini sa lúčilo s dvanásť-valcovými motormi. Nie však úplne. Inžinieri to vyšpekulovali tak, aby boli spokojné obe strany. Ekológia i zákazník. Taliansky výrobca superšportových automobilov predstavil prvý model novej éry – Lamborghini Revuelto.
Tento rok je presne 60-rokov od založenia spoločnosti Lamborghini. Taliani využili toto výročie a zároveň naplánovali evolúciu. Klasiku spojili s moderným svetom. Revuelto je prvý V12 plug-hybrid aka HPEV – High Preformance Electric Vehicle. Je poháňaný 6,5-litrovým atmosférickým motorom, ktorý je uložený v strede. Asistujú mu tri elektromotory, dva na prednej náprave a jeden vzadu nad prevodovkou. Keď je reč o prevodovke, prvýkrát sa tiež v Lamborghini objavila dvoj-spojková 8-stupňová skriňa. Systémový výkon Revuelta je 1015 konských síl (757 kW). Ak ho rozdelíme na menšie časti, benzínový agregát prispieva silou 825 koní, ktoré dosahuje pri 9250 otáčkach za minútu a 725 Nm. Predné elektromotory generujú výkon 147 koní a 350 Nm každý.
Elektromotorom dodáva šťavu lítium-iónový akumulátor s dobrým pomerom váhy a výkonu (4500W/kg) a kapacitou 3,8 kWh. Je tiež pomerne kompaktná, má 1550 mm na dĺžku, 301 mm na výšku a 240 mm na šírku. V prípade, že sa vybije, je možné ju nabiť s bežnou domácou nabíjačkou s výkonom nabíjania do 7 kW, pričom kompletné nabitie na 100% trvá len 30 minút. Dodať jej energiu je možné aj vďaka rekuperačnému brzdeniu alebo priamo dvanásť-valcovým motorom. Benzínový motor nabije batériu na plnú kapacitu za 6 minút. Elektromotory na prednej náprave zabezpečujú pohon predných kolies, spaľovací motor je spojený iba so zadnými kolesami. Podľa zvoleného jazdného režimu z 13 možných sa využíva zadný elektromotor nad prevodovkou.
Revuelto je postavené na novom základe, ktorý je inšpirovaný z lietadiel. Monokok je vyrobený výhradne z uhlíkových vlákien, predná štruktúra je z kovaných kompozitov. Je to špeciálny materiál vyrobený z krátkych uhlíkových vlákien nasiaknutých živicou. Šasi Revuelta je o 10% ľahšie oproti predchodcovi, teda Aventadoru a predná časť až o 20%. Torzná tuhosť bola zvýšená o 25% až na 40 000 Nm/°. Nové riešenia sa aplikovali aj pre aerodynamiku auta. Prítlak sa zvýšil o 61% vpredu a 66% vzadu. Odpovedať výkonu 1015 koní musia byť schopné aj brzdy. Lamborghini v tomto prípade využíva karbón keramické brzdy CCB Plus. Predné strmene majú až 10-piestikov a regulujú otáčky disku s priemerom 410 mm. Na zadnej náprave sú 4-piestikové strmene a 390 mm kotúče.
Revuelto je model Lamborghini, ktorý ponúka najväčší potenciál pre personalizáciu. V skutočnosti je ponúkaných 400 farieb karosérie spolu s mnohými ďalšími možnosťami personalizácie, ktoré má klient k dispozícii, čo umožňuje vytvorenie úplne individuálneho superšportového auta. Kabína je charakteristická prítomnosťou viditeľných uhlíkových vlákien použitých na palubnej doske, v šesťhranných vetracích otvoroch, na ráme palubnej dosky a centrálnych prieduchov. Čalúnenie kombinuje jemnú kožu s novou ultraľahkou tkaninou Corsa-Tex z mikrovlákna Dinamica vyrobenou z recyklovaného polyesteru. V interiéri má zákazník na výber 70 rôznych farebných variantov.
text: M.Lábaj, foto: Lamborghini