Lada 2103: Kráska z východu
Je to hranaté, má to štvoro dverí, pohon zadných kolies, chrómové nárazníky a pochádza z predošlého režimu. Tak ešte jeden tip, pôvodom je z dnešného Ruska, presnejšie z Togliatti. Žigulák! Áno, v tomto prípade ide o automobil značky Lada typ 2103 z roku 1981, ktorého šťastný majiteľ je Sergej.
Sergej kúpil tento voz pred piatimi rokmi od svojho kamaráta, doslova, za pár rubľov. „Nula-trojka“ už bola trochu upravená, no stále bolo na nej veľa práce. A teda skôr išlo o projekt ako o pojazdné auto. No celý projekt mal jeden malý háčik. Sergej dlho nevedel, ako si chce svoju Ladu upraviť, možností bolo až priveľa. Nakoniec sa nechal inšpirovať inými upravenými klasickými kúskami zo sveta a vytvoril si víziu, ako by mohla tá jeho klasika vyzerať.
V roku 2018 bola Lada rozobratá do poslednej skrutky. Karoséria dostala nový kabát vo veselej oranžovej farbe, celý interiér bol prečalúnený a nejaká tá koža sa dostala aj do motorového priestoru. Potom prišla voľba kolies. Sergej sa rozhodol pre vytvorenie vlastných papúč. Ich základom sú magnéziové disky BLMZ ešte z čias ZSSR, vyleštené hliníkové límce zase pochádzajú z japonského mini-nákladného auta. Na širokých kolesách o rozmere R15 x 9,5 palcov sú natiahnuté úzke pneumatiky 165/45. Unikátne obutie dopĺňajú už len stredové krytky, vyrobené na mieru s logom dielne PGC, kde Sergej pracuje.
Každý asi vie, že Lada je vlastne taký zosilnený ruský Fiat. V roku 1966 totiž obe strany podpísali dohodu o technickej spolupráci, čo znamenalo, že závod AvtoVAZ mohol vyrábať taliansky produkt pod vlastnou značkou. Prečo sa k tomuto vraciam? Na korene automobilu myslel aj Sergej, pri výbere motora. V ustlanom priestore pod kapotou 2103-ky si pokojne drieme radový štvorvalec DOHC s objemom 2,0-litrov z Fiatu 132. Samozrejme, i ten prešiel kompletnou generálkou a očistou. Na jeho boku je osadená dvojica karburátorov Dellorto a zákazkové sacie kanály. Uchu lahodiaci zvuk vydávajú výfukové zvody ladené do jednej rúry, vzadu s dvojitou koncovkou pripomínajúcu brokovnicu. Podľa slov majiteľa, počas pekného víkendového dňa motor má silu 130 koní.
Pekný rozkročený postoj má Lada vpredu vďaka originálnemu zaveseniu upravenému na odklon až -9°. Zadok avšak sedí na náprave z BMW E21. V podvozku sú skryté aj vzduchové vaky Chassis Tech, ktoré z kufra nafukuje kompresor Berkut s asistenciou 19-litrovej nádrže. Vedľa vzduchotechniky je uložené rezervné koleso BBS so semi-slickom Advan A048. Komentár Sergeja na to je, že raz počas upravovania chcel uprednostniť rýchlosť pred znížením, takže súprava lepivých pneumatík sa mu bude celkom hodiť. No potom mu ich bolo ľúto predať, tak si povedal, prečo by jednu nemohol nosiť ako symbol?
Pohľad do interiéru prezrádza, že nič extravagantné sa tu nekoná. Originálne kreslá a zadná lavica sú čalúnené v modrej koži, takisto ako výplne dverí. Kontrast v kabíne vytvárajú biele bezpečnostné pásy. Na palubnej doske je pätica analógových budíkov, typické tlačidlá svetiel, pôvodné rádio. Akurát to tenké kormidlo Sergej vymenil za drevený volant značky Nardi. A medzi sedadlami nesmie chýbať ovládač vzduchového podvozku.
text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov - speedhunters.com