Java Green Fabia RS na pružinách
Športové auto zaujme tvarmi, silným motorom a jazdnými vlastnosťami. Naopak obyčajné, mestské presúvadlo - dokonca masovka akou je Škoda Fabia musí mať úpravy, aby si ju všimli. Ich majitelia vymýšľajú a vynakladajú úsilie, aby zaujali na zrazoch aj v premávke a najčastejším receptom dnešnej doby je "vzduch". Dá sa to ale aj starou dobrou metódou... Mimochodom Marekova Škodovečka z roku 2005 ani nie je taká tuctovka, bavíme sa totiž o originálnej verzii RS, ktorých veru veľa na cestách už nebehá. Ak by niekto nevedel - je to továrensky 1.9TDi s výkonom 96kW (130k) spriahnutý so 6-stupňovým manuálom, so zníženým podvozkom a posilnenými brzdami, takže sa na "racing style" muselo nadviazať...
Marek chcel mať funkčné a dobre vypadajúce auto, s ktorým sa dá aj ponaháňať, preto sa okrem stylingových zmien udialo niekoľko múdrych zásahov na tomto malom - pomaly zberateľskom žihadle. Spoľahlivá naftová jednadeviatka dostala čip na 125kW, pod blatníkmi sa ocitli ľahké kolesá s veľkými brzdami, ešte viac sa pritvrdil podvozok, plechy sa nastriekali do "Audiňáckej" zelenej používanej na modeloch RS a pretekársky štýl bol korunovaný čiernymi krytmi svetiel. Viac vám už ale porozpráva Marek:
"Auto som kúpil v septembri roku 2017 a bolo v dezolátnom stave, preto ako prvé sa spravil veľký servis. Keďže som kupoval ako študent strednej školy, tak na úpravy nebolo veľa financií. Prvou úpravou bol svojpomocne prečalúnený interiér, následne sa kúpili športové pružiny H&R a nejaké lacné 17-palcové disky. Na sezónu 2019 sa zaobstaral športový podvozok Lowtec a kolesá XXR527 s gumami 195/40 R17. Počas roku sa ešte dorobili xenónové svetlomety a ich ostrek. Pred sezónou 2020 sa rozobral kompletne interiér aj karoséria kvôli novému laku Java Green z palety Audi Exclusive s upraveným pododtieňom.
Všetky exteriérové plasty sa nalakovali do lesklej čiernej. Auto sa maximálne znížilo ako to šlo - predná nápravnica je 4cm od zeme. Kúpili sa kolesá OZ racing Ultraleggera MB 8Jx17 et48 s uchytením centerlock a na oboch nápravách je spravený odklon cca 3°. Nahodili sa veľké - na mieru upravované brzdy. Vpredu sa hryzú do 334x32mm kotúča 6-piestikové strmene Porsche, vzadu 323x28mm kotúč a štvorpiest s prídavným strmeňom na ručnú brzdu a na zákazku vyrobený adaptér. Počas sezóny sa vyrobil carbon look predný splitter a zákazkové kryty predných svetiel z uhlíkového vlákna.
text: P.Kovács, foto: Ján Tagaj TAG Photo