JAGUAR F-TYPE

06. február 2013Publikoval P. Kovács

V októbrovom vydaní sme si už túto novinku modelovej palety tradičného britského výrobcu prémiových vozidiel predstavili,  no keďže sa F-Type už oficiálne objavil i v cenníkoch, nie je na škodu si ho pripomenúť, pred tým než si ho objednáte...

Nový Jaguar F-TYPE je dvojmiestny športový roadster so sklápacou strechou zameraný na výkon, agilnosť a radosť z jazdy. Vďaka doteraz najsofistikovanejšej ľahkej, no pritom tuhej hliníkovej konštrukcii, aká bola kedy použitá vo vozidlách Jaguar, má F-TYPE ideálne rozloženú hmotnosť, čo umožňuje naplno rozvinúť potenciál pohonu zadných kolies. F-TYPE dostal do výbavy celohliníkové zavesenie kolies s dvomi priečnymi ramenami vpredu aj vzadu a strmo sprevodované hrebeňové riadenie, zaručujúce maximálnu citlivosť reakcií na pohyby volantu. Po celkovej diétnej kúre inžinieri inak dosiahli minimálnu hmotnosť len 1 597 kg.

V čase uvedenia modelu na trh budú k dispozícii tri derivácie – F-TYPE, F-TYPE S a F-TYPE V8 S. Odlišovať sa budú výkonom svojich kompresorom (Twin Vortex typu Roots) preplňovaných zážihových motorov a kvôli čo najvyššej hospodárnosti budú všetky vybavené technológiou stop/štart. Nový 3,0-litrový motor V6, odvodený od vysoko hodnoteného 5,0-litrového motora Jaguar V8, bude k dispozícii s výkonom 250 kW a 280 kW - verzia S, ktorá zvláda šprint z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Motory V6 dopĺňa novo vyvinutý člen rodiny motorov Jaguar V8. Tento motor s výkonom 364 kW a krútiacim momentom 625 Nm, montovaný do F-TYPE V8 S, dosahuje pôsobivú hodnotu krútiaceho momentu 375 Nm, vďaka čomu vozidlo dokáže zrýchliť na 100 km/h za 4,3 sekundy a dosiahnuť elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h.

Vodičove vášne dokáže ešte viac rozdúchať aktívny výfukový systém, ktorý je štandardnou súčasťou výbavy variantov S a V8 S. Pri jazde pod záťažou nad 3 000 ot./min sa vo výfukovom systéme otvoria špeciálne ventily a na hranici maximálnych otáčok dosiahne zvuk výfuku vzrušujúce crescendo.

Športovo ladená prevodovka Quickshift má osem tesne odstupňovaných prevodových stupňov, čo dáva vodičovi väčší pocit kontroly. Variant S poháňaný motorom V6 je navyše vybavený funkciou Dynamic Launch, ktorá optimalizuje schopnosť akcelerácie z pokoja.

F-Type V8

Čerpajúc inšpiráciu z konceptu C-X16, predstaveného v roku 2011, prednej časti modelu F-TYPE dominuje nová interpretácia výraznej, obdĺžnikovej masky chladiča, typickej pre vozidlá Jaguar, z ktorej vychádza „svalnatá“ kapota s typickým vydutým pásom. Prvá dôležitá emocionálna línia začína svoju púť čepeľou, ktorá pretína nasávacie otvory, pripomínajúce žraločie žiabre, po oboch stranách masky chladiča, a následne vedie oko pozorovateľa okolo vrcholov predných blatníkov, zdôraznených bi-xenónovými svetlometmi s integrovanými svetlami na denné svietenie s technológiou LED, až k dverám a smerom k zadnej časti vozidla, kde sa elegantne stráca.

Tu sa jej roly ujíma druhá emocionálna línia, formujúca oblúk vystupujúceho zadného blatníka, skôr než sa dramaticky ovinie okolo zmyselne tvarovanej, nízko položenej zadnej hrany; tú bolo možné zakomponovať do návrhu vďaka použitiu aktívneho zadného spojlera, ktorý po vysunutí pri vyššej rýchlosti znižuje aerodynamický vztlak až o 120 kg. Zadné svetlá, kompletne zostavené zo svetelných diód LED, sú novým charakteristickým prvkom športových vozidiel Jaguar, pripomínajúcim črty klasických veteránov, a ich tvar, siahajúci až k zadnej hrane výrezu pre zadné koleso, zdôrazňuje energický postoj a športový potenciál tohto vozidla so zadným náhonom.

Dôraz na angažovanosť vodiča a športový charakter modelu F-TYPE podčiarkuje aj asymetricky riešená kabína s usporiadaním „jeden plus jeden“. Dôkazom toho je držadlo, ktoré sa tiahne dole stredovou konzolou na strane spolujazdca, a ktorá zároveň ohraničuje priestor určený pre vodiča. Obe časti kabíny sú od seba ďalej odlíšené použitím rôznych materiálov na obložení – na strane vodiča majú povrchy technickejší vzhľad.

Ovládacie prvky, inšpirované kokpitmi bojových stíhačiek, sú ergonomicky usporiadané a zoskupené podľa funkcie. Ďalším dôkazom inšpirácie letectvom je volič osemstupňovej prevodovky SportShift, pripomínajúci „knipel“ lietadla. Vetráky navrchu palubnej dosky sa aktivujú len na základe pokynu vodiča alebo zložitého riadiaceho algoritmu, no inak ostávajú diskrétne ukryté.

Na záver vás bude asi zaujímať cena tejto šelmy, ktorá sa v prípade základnej verzie s výkonom 340 konských síl začína pri  77.251€. Verzia S s agregátom výkonu 380 koní začína na hranici 89.023€ a za 495-koňovú V8-ku si zaplatíte minimálne 104.379€.