Interview s víťazom Dakaru Joanom Nani Roma
V januári tohto roku sa stal tretím človekom planéty, ktorý dokázal vyhrať najťažšiu rely sveta na dvoch aj štyroch kolesách. Po víťazstve na Dakare v roku 2004 v triede motocyklov, v ročníku 2014 nenašiel španielsky pretekár premožiteľa ani medzi dvojstopovými vozidlami a tak sa Nani Roma pridal do elitnej skupiny k menám Hubert Auriol és Stephane Peterhansel. Sympatický Roma si podobne ako vlani, aj teraz urobil menší výlet na motoristickú show Gymkhana Grid a tak sme sa s ním mali možnosť minulý víkend stretnúť a pozhovárať sa.
Vlani v takomto čase si sem došiel na pozvanie Monsteru ako pretekár a vyjadril si sa, že sa chceš iba dobre zabaviť, no nakoniec sa ti podarilo zvíťaziť. nemal si pohnútku tento úspech zopakovať?
Nuž šport je už taký, stane sa, že sa výsledok dostaví vtedy, keď to človek nečaká a robí to uvolnene ako hobby. Podobne tomu bolo i vlani, necítil som tlak, bol som úplne uvolnený, totiž Gymkhana je pre mňa výlučne iba zábava, ktorú som si ale veľmi užíval. Tento rok som nemal kvôli časovej tiesni možnosť zúčastniť sa tohto preteku ako jazdec, došiel som do Španielska iba včera, nemal som vôbec čas na prípravu.
V januári si sa stal členom exkluzívneho klubu, po tom ako si aj autom dokázal zvíťaziť na púštnej rely. Ako vnímaš túto skutočnosť odstupom času?
Je to pre mňa splnený sen. Keď som v mladosti prvý krát v roku 1996 odštartoval Dakar na motocykli, vôbec ma to nenapadlo, že by som mohol aj zvíťaziť, dokonca následne aj na aute. Je to veľmi náročná skúška techniky i jazdca, ktorá si vyžaduje celoročnú prípravu, no ja som už teraz pripravený na ďalší boj.
S akými pocitmi - vediac že si istým víťazom sa podrailo absolvovať poslednú etapu? Vedel si ostať kľudným?
Určite nie, bol som nervózny, totiž som mohol veľa stratiť. Dodnes sa pamätám na posledných 20 kilometrov. Bolo to strašne tvrdé po dovtedy absolvovaných 7000 kilometroch a nikdy v živote som necítil nič tak nekonečné ako tú vlastne malú vbzdialenosť. V takejto situácii, keď pretekár už skoro vidí cieľ pretekov, aj jediný kilometer vie byť strašne dlhočizný. Presne vtedy začnem počuť zvláštne a nepekné zvuky z auta - toto je ozajstný Dakar-okamih!
V tom období rezonovala v médiách kauza o tímovej réžii, podľa ktorej ťa tvoj tímový kolega Stephane Peterhansel nemohol predbehnúť. Spôsobilo to problémy medzi vami?
Vôbec nie, v motoršporte je to bežné a musíme sa s tým zmieriť všetci. Pred rokom som aj ja poslúchol pokyn o pomoci smerom k Stephane-ovi, teraz naopak on neútočil na mňa. Mini investuje do úspechu tímu obrovský balík peňazí a nedovolia zbytočné riskovanie. Stephane ostal môj kamarát, sem-tam si zavoláme, aj keď on prestúpil do Peugeotu.
Napadlo ťa niekedy presedlať do kamiónu a pokúsiť sa zvíťaziť aj v treťom náčiní?
Začiatkom leta som v Španielsku testoval de Rooy-kamión, ale iba pre zaujímavosť - vyskúšať aký je to pocit. Priznám sa, je to strašne náročné, no človek nikdy nevie. Teraz ale necítim potrebu zmeniť techniku, v plnej miere sa koncentrujem na svoje auto a chcem opäť zvíťaziť. Bude to však ešťe ťažšie kvôli novým továrenským tímom Peugeot a Toyota.
Spoločné foto s usmievavým, sympatickým Nanim sme si nemohli odpustiť ;)
Blíži sa teda nová úloha, ďalší Dakar - ako ubiehajú posledné týždne pred tým ako sa vyberieš do južnej Ameriky?
Pripravujem sa neustálym fyzickým tréningom a od budúceho týždňa začneme testovanie nového auta, s ktorým chcem nabehať pekných pár kilometrov. Okrem toho ma čaká ešte zopár promo povinností a potom letíme do Buenos Aires.
Ako obhájca titulu sa s akými minimálnymi očakávaniami vrhneš do bojov?
Prvotný cieľ je byť konkurencieschopný aby som mal šancu bojovať s najlepšími. Víťaz môže byť iba jeden a neviem, či ním budem ja... Jediné čo chcem je jazdiť na limitoch a vložiť úplne všetko v honde za úspechom. Stáva sa aj to že o víťazstve rozhodne púšť alebo technika, ale rozhodujú aj chyby pilotov.
Nani s Taiom Woffindenom - majstrom sveta motocyklov na plochej dráhe.
Ktorých pretekárov považuješ za najväčších rivalov?
Istý čas sú na čele tí istí vynikajúci jazdci ako Carlos Sainz, Stephane Peterhansel, Giniel de Villiers, Nasser Al-Attiyah, tiež Orlando Terranova a Krzysztof Hołowczyc. Všetci títo sedia v špičkových strojoch, preto je víťazstvo extrémne náročným úkolom. Nehovoriac o tom, že prichádzajú aj holnadský chalani na nových Toyotách, ale napriek tomu je najäčším protivníkom človek sám sebe. Najlepšie je dávať pozor iba sám na seba, neriešiť ostatných, koncentrovať na vlastnú úlohu.
Trasa dakaru 2015 sa vo viacerých aspektoch zmenila, čo si myslíš o tom?
Najmarkentnejšou zmenou je nová, maratónska etapa, v rámci ktorej prejdeme do Bolívie a z tade späť do Chile. Na tejto rýchlostke nebude k dispozícii vonkajšia pomoc, nebudú mechanici, náhradné pneumatiky iba tie ktoré si vezmeme so sebou na špeciáli. Tu si pilot nebude môcť urobiť chybu, v noci budeme tvrdo makať na aute, aby sa ráno pohol späť do Chile...
Autogramiáda "Monster-hviezd" na finále Gymkhana 2014.
Madrid ponúkol skvelý motoristický víkend plný športovcov svetového formátu.
Tentokrát Ken Block premožiteľa nenašiel...
text: Kovács, rozhovor: formula.hu, foto: Kovács, Monster Energy