Ikona so srdcom
Treba uznať, hranaté a jednoducho nakreslené tvary áut vyrobené v rokoch 90-tych na apeninskom polostrove majú dačo do seba. Tí skôr narodení sme v dobe totality snívali o nich, neskôr na ne úplne zabudli, aby sme po takmer 30-tich rokoch pri občasnom zazretí na zrazoch opäť slintali. Proste sú iné. Typickým príkladom je Alfa Romeo 155, predstavená roku 1992 v Ženeve. Nie je to žiadny babolap, dokonca aj 90% "pánkov na mejdákoch" vás bude mať za lúzra, čo doviezol za liter dáky taliansky črep. Ale kašlať na nich! Každý, kto trošku vie z kade ten autičkársky vietor fúka vám ukáže na diaľnici palec hore a vy s úsmevom na tvári môžete pri každom rande v garáži spokojne konštatovať, že to v čom jazdíte z módy nikdy nevyjde!
Presne trafenému petrolheadovi sa pri začutí spojenia Alfa 155 Q4 vynorí obraz okruhového špeciálu, ktorý žal úspechy v národných i medzinárodných seriáloch Touring Car. Legendárny DTM-kový špeciál 155 V6 TI (2.5 V6, 483hp / 11.900rpm, 1060kg, 300km/h) sa spojil s menami ako Nicola Larini, Alessandro Nannini, Stefano Modena či Christian Danner - známymi aj zo sveta F1, čím sa stal nesmrteľným. Pouličné verzie však poháňali rôzne agregáty od 8-ventilových 1.7-2.0 Twin spark, cez 16V 1.6 až 2.0 a vidlicové 6-valce, až po turbodiesle objemu 2.0 a 2.5l. Vrchol ponuky modelovej rady 155 pre smrteľníkov bola verzia Q4 s technikou zapožičanou od legendárnej Lancie Delta Integrale. Slávny donor ponúkol perfektný preplňovaný dvojliter a pohon na všetky kolesá.
Práve toto vzácne prevedenie učarilo aj Adriana, ktorému ako šoférovi na britských ostrovoch absolútne nevadí ani to, že má auto volant na zlej (pre nás veľmi dobrej) strane. Pôvodne sa z Alfy 155 Q4 predalo v Anglicku dokopy 9 kusov(!), z ktorých jeden vidíte na fotkách. Adrian inak nie je žiadne B-éčko v tuningovom poňatí - preskákal si 12-timi projektmi a pri snahe znížiť počet predajom nejakého kúsku sa mu vždy vynorili aspoň 3 nové nápady... :) V garáži má aktuálne niečo na občasné výlety na Nürburgring, niečo na bežné použitie, niečo na zrazy, ale výnimočné výjazdy patria červenej raritke z roku 1994.
S kúpou to jednoduché nebolo. Po pátraní sa šťastena na Adriana však pousmiala, po tom ako sa na južnom pobreží ostrovov niekto asi zbláznil alebo zbankrotoval a za stráviteľnú sumu pustil vzácne železo k vode. Nový šťastný majiteľ vedel čo chce a základom bola úplná renovácia do pôvodného stavu, vyvarením všetkých časom načatých miest dôkladnou prípravou na celolak. Okrem novej továrenskej farby Rosso 130 pribudli bočné prahy Cloverleaf a predný podnárazník Silverstone. Aj mechanické časti sa upravili len rozumne - staré turbo nahradilo výkonnejšie v špecifikácii "Stage 3" s elektronickým regulátorom tlaku a širokopásmovým senzorom, zväčšil sa air box a špecialisti z EVO Cars doladili riadiacu jednotku. Posledným počinom k spokojnosti boli ľahké závodné kolesá Compomotive Motorsport Wheels v rozmere 17×7 palcov. Amen. Nič viac netreba! Kochajme sa pohľadom na "ozajstné" auto so srdcom...
text: P.Kovács, foto: Adrian Brannan (majiteľ auta)