Hromobitie v srdci Budapešti
Promotér maďarského šprintérskeho šampionátu upútal na seba pozornosť v sobotu 7.júna mimoriadne atraktívnym počinom. V centre hlavného mesta Maďarska už motoristická verejnosť zažila rôzne exhibičné, či ostré preteky - od usporiadania prológu rely majstráka, cez kuriózny Red Bull Air race, až po už tradičnú prehliadku monopostov F1, ale nábrežie Dunaja sa ešte doposiaľ nikdy nepremenilo na šprintérsku dráhu.
Lepšie miesto na burácanie drag ozrút by sa ťažko hľadalo v tejto metropole, veď rovinka prirodzene chránená bariérami z oboch strán je na pouličné závodenie akoby stvorená. Klzký asfalt, ako nie práve ideálny povrch pre mašiny - v mnohých prípadoch, sršiace výkonom vysoko cez 1000 koní, bol veľkou výzvou pre pilotov ako i bezpečnostné zložky. Prístup divákov bol ale bezpečne riešený iba z jednej strany a to z vyššej úrovne nábrežia, báť sa teda o následky v prípade odlepenia zadnej časti niektorého drag špeciálu nebolo treba.
Napriek tomu, že sa podujatie nezapočítavalo do celoročného boja o cenné body maďarského šampionátu, do jedinečného dejiska dotiahlo svoje vozidlá množstvo dobre známych aktérov zo sveta drag racingu. Nechýbali zahraniční pretekári zo Slovinska, Rumunska, Rakúska a úspešne sa podarilo v boji o desatiny sekúnd reprezentovať takisto naše Slovensko zásluhou Tibora Eötvösa na už legendárnej Škode 1000MB a motocyklistov Ondreja Cerovského, Štefana Szabóa a Štefana Pomšára. Všetci sa vrátili domov s cennými trofejami, takže im patrí veľká gratulácia.
Scenár pretekov spočíval v jednoduchej koncepcii celodenných kvalifikačných, meraných jázd a následných finálových duelov ôsmych najrýchlejších v rámci každej kategórie. Ako je tomu zvykom pri tejto technicky veľmi náročnej disciplíne, pre mnohých sa pre poruchu extrémne vyhrotených agregátov, tento horúci, letný deň skončil predčasne. Napriek tomu sa podvečer stretlo v napínavých finálových rozjazdách veľa veľkých rivalov.
Posledné 201-metrové burácanie patrilo absolútnemu víťazovi, ktorým sa stal Róbert Demeter na brutálnom Audi V6 biturbo a šéfovi šprintérskeho diania u našich južných susedov - Zolovi Kohárimu. Ten totiž okrem usporadúvania profesionálnych pretekov jazdí so svojim 2700-koňovým Camarom špičkový level tohto motoršportu na európskej úrovni. Čerešničkou na torte bol teda exhibičný duel Audi vs. Chevy, počas ktorého veru nebol človek v mnohotisícovom dave s nezapchatými ušami :). Aj keď železo, akým je Camaro Z28 už bez penetrácie povrchu nedokáže dostatočne zalepiť, tretinovým plynom hravo zdolal preplňovaný masaker Demetera.
Deň plný spáleného benzínu a hladkých pneumatík sa aj vďaka krásnemu počasiu vydaril bezchybne. Bola to oslava schopností človeka stavať neskutočné stroje a priblíženie tohto uleteného sveta k "civilom". Klobúk dole, že sa podobné niečo podarilo maďarským usporiadateľom dať dokopy a že ustáli celodenné sťažnosti interpretované políciou od obyvateľov z okolitých panelákov, ktorí namerali fakt zaujímavé hodnoty decibelov vo vnútri bytov :D...
Slovenskí fanúšikovia nabúchaných áut a motocyklov si podobné vysokooktánové divadlo užijú už 21.júna na letisku v Piešťanoch a následne 5.júla na letisku v Boľkovciach v rámci Power festu. Viac info nájdete na stránke: www.zrychlenie.sk
"DRAGACS" - slovenským publikom videní 1.mája na Slovakia Ringu opäť zaburácal
O tejto Audine V6 biturbo ešte budú čitatelia Power magazinu dozaista počuť...
Najrýchlejšie EVO v širokom okolí pilotuje Gábor Vanó. Výkon sa prácou dielne DCS Tuning vyšplhal už cez 700 koníkov...
Sympatický interiér poľského drag-Fiatíka, ktorý sa chystá zarachotiť v Boľkovciach.
Známe železá pre našich čitateľov: 900+hp Chevy Caprice coupe 1979, 8.2 V8 vs. Škoda 100 V8
Rumunsko-slovinská enkláva v podaní Astra turbo a Corsa turbo.
Dieslového malucha Pétera Farkaša návštevníci Power festov zažili v akcii už nie raz...
Slovenský borec Tibor Eotvos na tisícke poháňanej 2-litrovým Honda-motorom z S2000-ky sa prebojoval do superfinálových súbojov, ôsmich absolútne najrýchlejších.
Predné obutie prezrádza orientáciu tejto Hondy CRX Del Sol...
Szabolcs Kovács svoju novú techniku zatiaľ iba testuje, avšak "Escort" púta pozornosť už aj v kľudovom režime.
Csolti Ádám - Fiat X1/9 vs. Róbert Demeter - Audi S4 biturbo
Jeden z veľmi rýchlych áut Eagle Talon turbo 4x4 od našich susedov.
Dvojliter v ultraľahkej Corse Igora Kovačiča disponuje výkonom okolo 700 konských síl.
foto: Kovács