PKW

GR Yaris: Maličká raketa s 257 koňmi

22. január 2020Publikoval P. Kovács

To, že Japonci vyznávajú vlastnú filozofiu pohonu automobilov, je nám zrejmé len čo sa pozrieme na ponuku agregátov do ich modelov. Toyota dnes kombinuje atmosférické motory s dobre vyladenou hybridnou technológiou. Každý ušetrený gram CO2 predajom ekologického Priusu v Toyote zužitkovali na výbornú. Inžinieri z Gazoo Racing sa nechali uniesť svojimi myšlienkami, a na rozdiel od iných značiek, tento projekt neskončil výrobou jedného nepredajného konceptu.

V oddelení GR totiž skončil rozobratý malý mestský Yaris. Avšak to, čo z neho postavili naspäť, šokovalo snáď celý automobilový svet. Dielo sa nazýva GR Yaris, a je to, doslova, vrecková raketa. O jeho pohon sa totiž stará preplňovaný trojvalec s výkonom 257 koní (192 kW). Nejedná sa ale o žiadnu downsizingovú jednotku. Motor má nezvyčajný objem – 1618 cm3 a využíva technológie priamo z motoršportu, ako napríklad chladenie piestov väčším počtom olejových díz, veľké výfukové ventily a sčasti strojom opracované nasávacie ventily. Agregát využíva 12-ventilovú techniku DOHC s variabilným časovaním ventilov VVT-i, single-scroll turbodúchadlo má guľôčkové ložisko namiesto klzných. Maximálna rýchlosť Yarisu je elektronicky obmedzená na 230 km/h.

A prečo trojvalec? Toyota hovorí o ušetrení hmotnosti a kompaktnejším rozmerom voči klasickému štvorvalcu. Motor je skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, navyše svojich 360 Nm posiela na všetky štyri kolesá. Názov pohonu GR-4 odkazuje na legendárnu Celicu GT-4 z rýchlostných skúšok skupiny A. Krútiaci moment medzi nápravy rozdeľuje citlivá spojka, medzi pravým a ľavým kolesom ho v prípade príplatkového balíka Circuit Pack môžu deliť dva diferenciály Torsen. Vodič má vďaka tomuto systému na výber z niekoľkých jazdných režimov. Režim Normal vyznáva priateľský pomer 60:40 dávkovania výkonu medzi prednou a zadnou nápravou, pri voľbe Sport sa pomer mení na 30:70, pre rozdelenie 50:50 stačí navoliť režim Track.

Karosériu trojdverového Yarisu poriadne nafúkli aby sa do nich zmestili ultraľahké 18-palcové disky. O najlepšiu priľnavosť sa v prípade okruhového paketu starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Siluetu kupé vytvára strecha, ktorá bola znížená o 91 milimetrov. Pevnosť a ľahkosť celej karosérie zabezpečuje polymér z uhlíkových vlákien doplnený hliníkom. Predné zavesenie kolies je typu MacPherson, zatiaľ čo vzadu vyvinuli špeciálne dvojité lichobežníkové zavesenie. Yaris bol po bokoch navyše spevnený výstužami.

V divízií GR nezabudli malému hatchbacku prihodiť aj agresívny výraz obrovskou prednou maskou a špecifickým spojlerom. Vzadu spod difúzora zase číha dvojica koncoviek výfuku. GR Yaris podľa Toyoty váži iba 1280 kilogramov, bez vodiča. Vreckovú raketu brzdia vpredu 356 mm drážkované kotúče so 4-piestikovými strmeňmi. Interiér je maximálne zameraný na vodiča, okrem športových sedačiek a perfektného umiestnenia pedálov, v ňom však nájdeme aj displej informačno-zábavného systému. Ide o prvé vlastné auto, ktoré vyvinula a vyrobila divízia Gazoo Racing sama. A cena? Toyota nám ju ešte neprezradila, odhaduje sa však cenovka okolo 35 až 40 000 €.

text: M.Lábaj, foto: Toyota