GR Yaris: Maličká raketa s 257 koňmi
To, že Japonci vyznávajú vlastnú filozofiu pohonu automobilov, je nám zrejmé len čo sa pozrieme na ponuku agregátov do ich modelov. Toyota dnes kombinuje atmosférické motory s dobre vyladenou hybridnou technológiou. Každý ušetrený gram CO2 predajom ekologického Priusu v Toyote zužitkovali na výbornú. Inžinieri z Gazoo Racing sa nechali uniesť svojimi myšlienkami, a na rozdiel od iných značiek, tento projekt neskončil výrobou jedného nepredajného konceptu.
V oddelení GR totiž skončil rozobratý malý mestský Yaris. Avšak to, čo z neho postavili naspäť, šokovalo snáď celý automobilový svet. Dielo sa nazýva GR Yaris, a je to, doslova, vrecková raketa. O jeho pohon sa totiž stará preplňovaný trojvalec s výkonom 257 koní (192 kW). Nejedná sa ale o žiadnu downsizingovú jednotku. Motor má nezvyčajný objem – 1618 cm3 a využíva technológie priamo z motoršportu, ako napríklad chladenie piestov väčším počtom olejových díz, veľké výfukové ventily a sčasti strojom opracované nasávacie ventily. Agregát využíva 12-ventilovú techniku DOHC s variabilným časovaním ventilov VVT-i, single-scroll turbodúchadlo má guľôčkové ložisko namiesto klzných. Maximálna rýchlosť Yarisu je elektronicky obmedzená na 230 km/h.
A prečo trojvalec? Toyota hovorí o ušetrení hmotnosti a kompaktnejším rozmerom voči klasickému štvorvalcu. Motor je skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, navyše svojich 360 Nm posiela na všetky štyri kolesá. Názov pohonu GR-4 odkazuje na legendárnu Celicu GT-4 z rýchlostných skúšok skupiny A. Krútiaci moment medzi nápravy rozdeľuje citlivá spojka, medzi pravým a ľavým kolesom ho v prípade príplatkového balíka Circuit Pack môžu deliť dva diferenciály Torsen. Vodič má vďaka tomuto systému na výber z niekoľkých jazdných režimov. Režim Normal vyznáva priateľský pomer 60:40 dávkovania výkonu medzi prednou a zadnou nápravou, pri voľbe Sport sa pomer mení na 30:70, pre rozdelenie 50:50 stačí navoliť režim Track.
Karosériu trojdverového Yarisu poriadne nafúkli aby sa do nich zmestili ultraľahké 18-palcové disky. O najlepšiu priľnavosť sa v prípade okruhového paketu starajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Siluetu kupé vytvára strecha, ktorá bola znížená o 91 milimetrov. Pevnosť a ľahkosť celej karosérie zabezpečuje polymér z uhlíkových vlákien doplnený hliníkom. Predné zavesenie kolies je typu MacPherson, zatiaľ čo vzadu vyvinuli špeciálne dvojité lichobežníkové zavesenie. Yaris bol po bokoch navyše spevnený výstužami.
V divízií GR nezabudli malému hatchbacku prihodiť aj agresívny výraz obrovskou prednou maskou a špecifickým spojlerom. Vzadu spod difúzora zase číha dvojica koncoviek výfuku. GR Yaris podľa Toyoty váži iba 1280 kilogramov, bez vodiča. Vreckovú raketu brzdia vpredu 356 mm drážkované kotúče so 4-piestikovými strmeňmi. Interiér je maximálne zameraný na vodiča, okrem športových sedačiek a perfektného umiestnenia pedálov, v ňom však nájdeme aj displej informačno-zábavného systému. Ide o prvé vlastné auto, ktoré vyvinula a vyrobila divízia Gazoo Racing sama. A cena? Toyota nám ju ešte neprezradila, odhaduje sa však cenovka okolo 35 až 40 000 €.
text: M.Lábaj, foto: Toyota