Ford Model A: HotRod od StanceWorks
Američan Mike Burroughs má už na svedomí jeden upravený Ford Model A, s ktorým však sám nebol veľmi spokojný. Pre tento krát sa rozhodol, že postaví skutočne poriadny hot rod, ktorý stihol aj vystaviť na tohtoročnej SEMA Show. Tam jeho auto upútalo pozornosť mnohých fanúšikov štyroch kolies - poďme sa teda na neho pozrieť.
Základom tohto hot rodu je Ford Model A s uzavretou kabínou z roku 1931. Celý dizajn nového auta si Mike sám nakreslil na papier. Hneď ako pustil ceruzku, do ruky zobral uhlovú brúsku i keď pôvodnému majiteľovi sľúbil, že Ford nerozpíli. Hlavné šasi je z 2x3-palcových joklových profilov. Zvyšok auta ako ochranný rám a zadné zavesenie kolies je z 3/4” rúr. Pri navrhovaní podvozku prešiel Mike z papiera na počítačový CAD program. Sám povedal, že spočiatku celkom nerozumel čo presne udáva krivka sklonu, bod zvaný roll center, či proti-ponorenej geometrii, až dokým ich neimplementoval na vlastný podvozok.
Pevná zadná náprava používa štvorlinkové zavesenie, zatiaľ čo vpredu Mike nakreslil nezávislé odpruženie. Zákazkové ramená sú na druhom konci uchytené na tehliciach z Mustangu s nábojmi kolies od Ford Motorsport. Všetky štyri kolesá stoja na nastaviteľných tlmičoch H&R. A teraz tie kolesá. 18-palcové disky pochádzajú zo závodného prototypu 2018 Mazda IMSA LeMans, od výrobcu Motegi Wheels.
Na pohon tohto desivého hot rodu Mike zvolil poriadny americký motor. Päťlitrový agregát Coyote V8 vybral z Fordu Mustang ročníka 2011. Na “vé-osmičku” namontoval 2,65-litrový kompresor VMP Gen 3, ktorý je nastavený na preplňovací tlak 15 psi (zhruba 1 bar). Z bokov motor obopínajú iba zvody - všetky kanály majú rovnakú dĺžku. Jedinný zvuk prebíjajúci hrmot päťlitra vydávajú pneumatiky Michelin Motorsport PL2 snažiace preniesť výkon na asfalt. A koľko ho vlastne je? Mike odhaduje okolo 600 koní pri spaľovaní etanolu E85, pri čom celé auto váži 1032 kg. O chladenie sa stará CSF chladič a mazanie zabezpečuje MMR systém.
Interiér je ako pri každom takomto aute veľmi strohý, žiadne pohodlie v ňom nenájdete. V tomto prípade však vo Forde nie sú ani prístrojové budíky, len volant značky Momo, sedačky Flying Dutchman, pedálový box Wilwood. 4-stupňovú sekvenčnú prevodovku Jerico WC4-4 Mike obsluhuje cez veľkú páku s Rennstall RSKT1 hlavicou. Vďaka povoľnejším americkým zákonom a sympatii úradníkov k štýlu hot rod je prevádzka tohto Modelu A na verejných komunikáciách legálna...
text: Matej Lábaj, foto: speedhunters.com