Ferrari Monza SP1 a SP2
Ferrari predstavilo verejnosti limitované edície špeciálnych modelov, aby sme nezabudli aké boli kedysi športové autá krásne a nebezpečné zároveň. Modely SP1 a SP2 odkazujú na tvary ikonických športových vozov so vzpierajúcim sa koňom v znaku z 50. rokov minulého storočia. Ako inšpirácia boli pre talianskych dizajnérov závodné Ferrari 750 Monza a 860 Monza. Pod ultraľahkou kapotou však nová Monza skrýva jednu z najmodernejších technológií na súčasnom trhu.
SP1 sa bude predávať ako jednosedadlové cestné auto, zatiaľ čo v SP2-ke sa vďaka odstránenej časti kapoty a pridaných ochranných prvkov ako clona a roll-baru (vec za vašou hlavou, aby vám pri prevrátení auta nerozpučilo hlavu) odvezie s vodičom aj spolujazdec. Obidva autá taktiež dostali unikátne predné a zadné svetlomety, disky kolies a interiér. Ako som spomínal, kvôli čo najlepšiemu pomeru výkonu a hmotnosti sú všetky časti karosérie vyrobené z uhlíkových vlákien.
Monzu SP1 a SP2 poháňa motor z Ferrari 812 Superfast, čo je vlastne najsilnejší motor aký kedy taliani z Maranella vyrobili. Atmosférická 6,5-litrová V12 v týchto limitovaných autách produkuje výkon 810 koní (604 kW) a 709 Nm krútiaceho momentu. Podľa prezentovaných údajov, v tejto konfigurácií dokáže zvládnuť šprint z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy. Rýchlosť 200 km/h ukáže tachometer o 5 sekúnd neskôr. Hodnota o zrýchlení závisí aj od hmotnosti automobilu, Ferrari udáva suchú hmotnosť modelu SP1 1500kg a SP2 váži len o 20kg viac.
Veľa komfortu pri týchto vozidlách sa neočakávame. Inžinierom sa ale podarilo vyvinúť "virtuálne čelné sklo", ktoré aspoň odvádza rozrážaný vzduch mimo hlavy vodiča, prípadne spolujazdca. Aby sa noví majitelia k Monze hodili aj vkusom oblečenia, pri kúpe k nej dostanú odev, helmu, rukavice, šál a šoférske topánky navrhnuté Lorom Piana a Berlutim. Tak ako taliani neprezradili maximálnu rýchlosť automobilov, nespomenuli ani ich cenovku, či počet koľko kusov vyrobia.
text: Matej Lábaj, foto: Ferrari