Exot na drifting: Nissan Silvia V12
Vôňa spálenej gumy, benzínu a rôznorodé zvuky sprevádzajúce plamene z výfukov. Široké bodykity a v interiéri len volant a sedačka. Jedinečný šport, kde sa hodnotí ako to s autom viete roztancovať. Driftovanie. Tu neexistujú žiadne hranice. Na akom vozidle bude jazdec pretekať, záleží len na jeho tvorivosti. Jedinou podmienkou je zadný náhon.
Na kreativitu dal aj Jaron Olivecrona, ktorý si po pár sezónach "šmýkania sa" s RB26-kou pod kapotou svojej Silvie povedal, že chce postaviť niečo, čo bude úplne v rozpore s doteraz zaužívanými pravidlami tejto hry. A tak sa aj stalo. Divákov Novozélandskej driftovacej série teraz zabáva s Nissanom Silvia S14 s päťlitrovým dvanásťvalcom z luxusnej limuzíny Toyoty Century.
Motor s označením 1GZ-FE je síce raz taký ťažký, ako známe japonské radové 6-valce, ale zato ponúka hladký prísun výkonu bez námahy od nízkych otáčok. Problémom nebolo ani jeho osadenie v motorovom priestore športovej Silvie. Predtým, než sa osadil, bolo treba agregát dostatočne pripraviť na veľkú záťaž. Práve o to, sa postarala firma Hartley Engines & Motorsport a zo starej a lenivej V12-ky sa podarilo vytlačiť i toho posledného koňa.
Ventily, vačky, vahadlá a ozubené kolesá sú úplne nové, navrhnuté od nuly. Taktiež pôvodná neostala ani samotná hlava motora, kde sa pomocou CNC strojov upravilo prúdenie vzduchu v kanálikoch. Motor dostal aj nové piesty. Zmeny sa netýkajú jedine kľukovej hriadele, tú tam nechali sériovú. Suché mazanie drží drahé komponenty na svojom mieste - vnútri bloku.
Okamžitú, ale že skutočne bleskovú odozvu na pravý pedál dosahuje motor vďaka saciemu potrubiu skrátenému na minimum pomocou telies škrtiacej klapky. Výfukové plyny prúdia von cez zakrútené zvody z pružnej ocele a hrubé nerezové potrubie do štyroch koncoviek v štýle megafónu. Motor riadi riadiaca jednotka od Link Thunder, s nastaveným obmedzovačom otáčok na takmer 10 000 ot/min. Pár 265mm širokých pneumatík spáli kedy si len zmyslíte.
Silvia je jedinečná aj po výzorovej stránke. Okrem prednej lišty Origin Labo, je jej všetko prispôsobené na mieru. Najzaujímavejšie je tu riešenie zadnej časti auta. Celý zadok je jeden kus vyrobený z laminátu, od B-stĺpika, cez blatník, okolo svetiel na druhú stranu. Veľké otvory pred zadnými kolesami a vysoký nárazník tiež majú svoje opodstatnenie. Jaron vysvetľuje, že sa do kabíny nepretlačí skoro žiaden dym z pneumatík. Na váhe sa počítal každý gram, prahy sú z vyrobené z laminátu a z uhlíkových vlákien je zase predná kapota. Za motív džungle, v ktorom je Nissan zabalený, si zaslúži pochvalu spoločnosť AWS Graphics.
Predná náprava je so zvyškom auta spojená trubkovým rámom, tak isto ako aj poháňaná, zadná náprava. Pohľad na S14-ku dopĺňajú veľké 18-palcové kolesá s lešteným falcom, ktoré poskytol Weds Kranze Bazreia. Semislicky Tri-Ace držia tanečnicu na parkete. Zadnú nápravu roztáča spomínaný dvanásťvalec cez 5-stupňovú sekvenčnú prevodovku TTi. V blízkosti radiacej páky samozrejme nájdeme aj páku hydraulickej ručnej brzdy. Interiér je jednoduchý - prístrojový panel Link, OMP volant a sedačky Racetech.
text: Matej Lábaj, foto: Richard Opie / speedhunters.com