Escort MK2: Špeciál zo súkromnej garáže
Ford Escort druhej generácie má hlbokú históriu v rally aj v okruhových pretekoch. Ak natrafíte na upravený Escort, tak úpravy smerujú jedným alebo druhým smerom. A potom tu je Sebastian, ktorý po 15 rokoch vlastníctva Fordu prešiel nespočetným množstvom úprav až docielil k takejto stavbe.
Za hranatou prednou maskou sa vystriedalo niekoľko motorov, od 1,6-tky cez dvojliter OHC až po úplne niečo odlišné, ako agregát SR20DET z Nissanu. Preplňovaný štvorvalec bol v Escorte celkom super, avšak potom prišiel Sebastian s niečím špeciálnym. V tejto fáze bol Escort ďaleko od auta, ktoré opustilo továreň Ford v roku 1979. Pôvodné ostali len stĺpiky a časť podlahy. Zvyšok karosérie tvorí trubkový rám a podvozok z S-kového Nissanu. Celá predná časť – spojler, maska, blatníky a kapota je zliata to jednej časti, zo sklolaminátu rovnako tiež dvere a zadné blatníky. Uhlíkové vlákna boli použité na výrobu strechy, predných zmenšených nárazníkov, spätných zrkadiel, zadného spojleru a ďalších doplnkov.
Medzi prednými kolesami SR20DET vystriedal atmosférický motor z BMW a to presnejšie agregát S14B25 EVO3 z modelu M3. V sériovom stave tento 2,5-litrový štvorvalec dosahuje 235 koní avšak kované piesty Wösner, vačkové hriadele Schrick, upravené škrtiace klapky z M5 a riadiaca jednotka od MoTeC mu pomohli k dosiahnutiu 300 konských síl. Dominantou motorového priestoru je obrovské karbónové nasávanie v DTM špecifikácii. Motor tiež využíva mazanie suchou olejovou vaňou a nemôžeme zabudnúť ani na nerezový výfukový systém ukončený s dvomi moto koncovkami Yoshimura.
Za motorom je 5-stupňová prevodovka BMW ZF S5D s rovným zubom od spoločnosti GearMotive. Zadná náprava je z Volva 740 so samosvorným diferenciálom Eaton Detroit Truetrac. V prípade voľby kolies Sebastian zvyčajne obúva Escort na disky Compomotive CX na slikoch. Na fotkách je ale Ford obutý na garážových kolesách. Pokiaľ ide o odpruženie, Sebastian použil na mieru vyrobené tlmiče KW Competition s externými nádržami a nastaviteľnými prednými a zadnými stabilizátormi.
Interiér je čisto pretekárske auto, úplne odizolované s rozsiahlou ochrannou klietkou, sedadlami Sparco Pro 2000, nastaviteľným pedálovým boxom, volantom Momo, digitálnou palubnou doskou AiM MXP Strada a ďalšími. Stredová priečka s tunelom sú odnímateľné kvôli jednoduchšej údržbe. Medzi projektmi z domácej garáže je Sebastianov Ford Escort MK2 na skutočne vysokej úrovni. V jeho dielni sa však aktuálne opäť pracuje, základom tentokrát bude Ferrari 308 GTB...
text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov - speedhunters.com