Dokonalá superhrdinka v modrých šatách

15. máj 2018Publikoval M. Lábaj

Toyota Supra MK4. Legenda z krajiny vychádzajúceho slnka. So Skyline-om GTR a pár ďalšími tvorí partiu hrdinov, ktorých plagáty sme mali nalepené nad posteľou. Porovnávať ju s dnešnými autami je neslušné (kvôli možnému poníženiu moderných superšportov). Pod kapotou vždy na čestnom mieste sídli božský 2JZ-GTE, ktorý s ľahkosťou znesie obrovské množstvo konskej sily.

Čas sa ale nedá zastaviť, a tak ako i my, aj Supra stárne. Ceny originálnych dielov, i tých najmenších, rastú enormne rýchlo. O ich dostupnosti sa radšej baviť ani nebudeme. Život so Suprou sa stáva ťažším aj mimo rastúcich nákladov na prevádzku. Prečo? Rekordy boli stanovené. Tuneri mali dve dekády na to, aby mohli s týmto autom urobiť neuveriteľné veci - a aj urobili. Postaviť sa do popredia úpravcov Toyoty Supry si vyžaduje seriózne posunutie hraníc.

Nič však nezabránilo tomu, aby Shunsuke Shimomura z Tokia zatriasol svetom s jeho ′95 Suprou. Vozidlo vlastní len 2 roky a už sa mu podarilo dosiahnuť úctyhodnú úroveň. Shunsuke hovorí, že bol inšpirovaný Paulom Walkerom, keď auto upravoval. Po Nissane, bola pre neho Supra veľkou výzvou. Shunsuke vysvetľuje, že aj napriek veľkej podpore rôznych obchodov a výrobcov dielov, dostupnosť náhradných komponentov sa aj v samotnom Japonsku zužuje. A preto mnoho dielcov použitých na tomto aute je vyrobených na mieru.

Pri pohľade na auto, vám do očí ako prvý udrie bodykit Varis. Na Toyote sedí dokonalo, čím ju aj stavia do osobitnej kategórie. Vkusné spojenie estetiky z ulíc s prvkami inšpirovanými v Japonských grand touring majstrovstvách je úloha, ktorú spoločnosť Varis skvelo zvládla. Počnúc vpredu agresívnymi otvormi v kapote, ktoré vedú vzduch k intercooleru, a dokončujúc nádhernou centrálnou koncovkou výfuku Amuse z titánu. Matná modrá metalíza hrdinku decentne zahaľuje, kde-tu ale vykukujú partie z uhlíkových vlákien. Svoj vek zakrýva modernými LED zadnými svetlometmi od CarShopGlow.

Jedna vec je istá: japoský supercar vždy vyzerá ohromujúco so sadou tučných Volk Racing TE87 kolies. Supru na ceste držia pneumatiky Yokohama ADVAN veľké 295/30 R19 na oboch nápravách. O podvozok sa postarala spoločnosť Quantum. Systém zavesenia je vybavený zdvihom prednej časti auta, aby nárazník Varis zostal čo najdlhšie v pôvodnom stave. 6-piestikové Brembo strmene na prednej náprave a 4-piestikové na zadnej zaisťujú spomalenie tejto krásky pre zvedavé objektívy fotoaparátov.

Motor 2JZ-GTE je poskladaný na mieru vo firme Do-Luck s objemom 3,1-litra a s vysokou kompresiou. Dokonalý základ pre gigantický výkon. Tlak v sacom potrubí generuje veľké turbodúchadlo GReady T88H. Jedna z funkcií, ktorá si určite zaslúži pozornosť je custom elektricky ovládaná škrtiaca klapka. No v motorovom priestore žiadne káble nezahliadnete, a to práve vďaka očiste od Power House Racing. Všetko riadi HKS F-Con V Pro, potrebné informácie o stave auta sa prenášajú k vodičovi cez AiM Data Dash. Mimochodom, hovoríme o štvormiestnej číslici výkonu. Elektrické ovládanie bolo navrhnuté s plánovaným použitím pádiel pod volantom - teda  sekvenčnej prevodovky Albins. Celý systém riadi funkcie ako dávanie smeroviek, radenie prevodových stupňov, ovládanie stieračov, trúby a svetiel z odnímateľného OMP volantu. Úžasné.

Interiér hovorí jasne: toto je závodné auto! Ochranný rám, šesťbodové pásy a športové sedačky Bride. Alcantara pokrýva väčšinu vnútorných panelov. Dobre, vlastniť Supru je stále vynikajúce a oveľa zaujímavejšie než sa zdá. Auto však nedosahuje len očakávaný výkon a jedinečný vzhľad, ale ponúka inovatívnu technológiu v celej konštrukcii. Shunsuke na záver dodáva, že Supra je len na 40% dokončená. Hranice táto Toyota už prekonala, evidentne je to len začiatok.

text: Matej Lábaj, foto: stancenation.com