Datsun 1400: Chilli Mouse
Malý Datsun Sunny B120 zanechal v Garym silné spomienky na otca. Keď bol tínedžer jeho otec vlastnil jeden takýto pick-up, ktorý si upravil a rozvážal s ním náhradné diely a servisné vybavenie po okruhoch v Južnej Afrike. Keďže bol Datsun malý a hnedý, dostal prezývku Chocolate Mouse. Po dlhých rokoch sa Gary rozhodol oživiť spomienky a postaviť vlastný Datsun.
Začal naozaj nezvyčajne, kúpou zadných pneumatík BF Goodrich Radial T/A v rozmere 295/50 R15. Až keď boli pneumatiky doma, začal hľadať samotné auto. Datsun 1200 sa v Južnej Afrike vyrábal až do roku 2008. Časom sa síce z neho stal trochu modernejší Nissan 1400 s novými prednými svetlami, vyššou strechou a kotúčovými brzdami na prednej náprave. Gary našiel polo rozobratý biely Nissan v celkom fajn stave. Však aj tak sa pick-up úplne rozobral a poskladal podľa vlastných predstáv.
Prvou úpravou karosérie bola príprava na obutie širokých 15x10,5“ diskov. Na zadné blatníky vyrobil Gary oceľové lemy a upravil vnútorné blatníky. Zadná náprava využíva zúžený diferenciál M75 z Toyoty Venture, brzdové strmene zo Starletu a BMW kotúče. Predné disky majú rozmer 15x8 palcov, sú o 2 a pol palca užšie ako zadok avšak stále veľmi široké do sériových blatníkov. Predok rozšírili laminátovými lemami a doplnili otvorom za kolesom. Prednú nápravu s centrálnymi tlmičmi navrhol i vyrobil Gary sám. Vhodné brzdové strmene našli na Mazde RX-7 FD3S a kotúče použili z Toyoty Cressida.
Z tvarov novšieho Nissanu sa vrátilo naspäť k pôvodnému vzhľadu Datsunu s okrúhlymi svetlami a old-schoolovou prednou maskou chladiča. Že sa jedná o custom build dáva najavo predná kapota so sériou priečnych otvorov. Poď ňou dýcha originálny agregát A série, konkrétne A14. Zážihový štvorvalec s objemom 1,4-litra v sérií produkoval 85 koní. Tento je však od sérií trochu ďalej. Kľukový hriadeľ a ojnice sú z väčšieho brata A15, 78 mm piesty boli vyrobené na zákazku rovnako ako ostrá vačka a portovaná hlava. Zmes pripravuje štvorica karburátorov z Yamahy R1, benzínová pumpa Carter zabezpečuje dostatok paliva a elektronické zapaľovanie ideálny predzápal v každých podmienkach. S kompresiou 10,5:1 dosahuje 1400-vka výkon 120 koní na kolesách a 140 Nm. A vďaka nerezovému výfuku od VD Linde Developments aj výborne znie. Prenášať výkon na zadné kolesá má za úlohu 6-stupňová manuálna prevodovka z Toyota Altezza s odľahčením zotrvačníkom.
Interiér je z veľkej časti pôvodný, Gary ho doplnil pár funkčnými drobnosťami. Obrovský tenký volant nahradil šikovný športový volant Sparco. Príjemne do ruky sadne i hlavica radiacej páky. Prístrojová doska je doplnená 5-palcovým otáčkomerom Autometer Sport-Comp. Výplne dverí prečalúnili do pôvodných farieb a predná lavica bola vytvarovaná do tvarov športových sedadiel. Tak ako otcov, tak i Garyho Datsun dostal svoju prezývku – Chilli Mouse.
text: M.Lábaj, foto: Stefan Kotze - speedhunters.com