CSL: Recept s bohatou tradíciou
Pre divíziu BMW M GmbH bola svetová premiéra nového modelu BMW M4 CSL na podujatí Concorso d'Eleganza Villa d'Este jedným z vrcholov osláv jej 50. výročia. Výroba tohto špeciálneho modelu sa začne v závode spoločnosti BMW Group v meste Dingolfing v júli 2022, pričom počet vyrobených kusov bude limitovaný na presne 1000 exemplárov.
CSL je skratka pre Competition, Sport, Lightweight (Preteky, Šport, Odľahčenie), pričom odkazuje na rozhodujúcu úlohu konštrukcie s minimálnou hmotnosťou pri dosahovaní úspechu v motoristickom športe. Model BMW 3.0 CSL vyvinutý spoločnosťou BMW Motorsport GmbH podľa rovnakého princípu, vyhral v roku 1973 na prvý pokus európsky šampionát cestovných vozidiel. Aj model M4 CSL nasleduje po stopách úspešných vozidiel špeciálnych edícií starších generácií vozidiel značky BMW z modelových radov M3/M4. Ide najmä o legendárne vozidlá BMW M3 CSL z roku 2003 a BMW M4 GTS predstavené v roku 2016.
Montáž škrupinových sedadiel M Carbon znížila hmotnosť o približne 24 kg, demontážou zadných sedadiel a bezpečnostných pásov, integrovaním prepážky a s tým spojených úprav batožinového priestoru sa ušetrilo 21 kilogramov. Zmeny podvozka, vrátane extra ľahkých keramických bŕzd a špeciálnych diskov kolies, pružín a vzpier z ľahkej zliatiny, znížili váhu o ďalších 21kg. Znížením množstva zvukovej izolácie a prechodom na ultraľahkú zvukovú izoláciu sa ušetrilo približne 15 kilogramov, zatiaľ čo použitie komponentov vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) ubralo 11kg. Z tohto ľahkého high-tech materiálu sú napríklad okrem strechy vytvorené aj kapota a veko batožinového priestoru modelu BMW M4 CSL, rovnako ako stredová konzola. A titánový zadný tlmič ukrojí z hmotnosti výfukového systému viac ako 4kg a detailné úpravy oblastí, ako sú ľadvinová mriežka chladiča BMW, zadné svetlá, koberčeky a automatická klimatizácia, ubrali ďalšie štyri.
Karoséria modelu BMW M4 CSL je štandardne lakovaná v exkluzívnej sivej metalíze Frozen Brooklyn Grey. Tento odtieň sa ideálne dopĺňa s odhalenými povrchmi z uhlíkových vlákien a s červenými akcentmi, čím vytvára vizuálne výrazný vzhľad športovej čistoty. Na požiadanie si môžu zákazníci zvoliť svoj nový model BMW M4 CSL v bielej farbe Alpine White alebo čiernej metalíze Sapphire Black. Zadné LED svetlá nového modelu BMW M4 CSL štandardne využívajú technológiu debutujúcu v sériovo vyrábanom automobile. Ich sklenené kryty majú votkané zložité svetelné vlákna osvetlené laserovou technológiou, čím sa na povrch svetiel dostáva žiarivá štruktúra. To vytvára veľmi výrazný svetelný podpis, ktorý je v tme rozpoznateľný aj z veľkej vzdialenosti.
Pohonná jednotka vychádza z rovnakého vysokootáčkového šesťvalcového radového motora, aký sa nachádza v pretekárskom vozidle BMW M4 GT3. Jeho značné rezervy umožnili veľký nárast výkonu bez toho, aby museli robiť nejaké ústupky v stabilite alebo odolnosti. Kľúčom k tomuto nárastu výkonu bolo zvýšenie maximálneho plniaceho tlaku dvoch mono-scroll turbodúchadiel z 1,7 baru na 2,1 baru a špecifické vylepšenia ovládania motora. Motor modelu BMW M4 CSL vyvinie maximálny krútiaci moment 650 Nm medzi 2 750 a 5 950 ot./min., jeho maximálny výkon 405 kW (550 k) vrcholí pri 6 250 ot./min.
Výkon sa prenáša na zadné kolesá nového modelu BMW M4 CSL cez osemstupňovú prevodovku M Steptronic so softvérom Drivelogic. Upevnenia motora a prevodovky vytvorené špeciálne pre tento model zaisťujú, že výkon motora sa výnimočne rýchlo a priamo premietne do dynamických jazdných vlastností. Pevnejšie spojenie motora a prevodovky s konštrukciou vozidla zreteľne cítiť najmä pri ostrej jazde.
Špeciálne pre tento model vyladená kinematika náprav a nastavenie odklonu kolies, tlmiče, pomocné pružiny a stabilizátory upravujú presnosť riadenia, prenos bočných ovládacích síl v zákrutách, odozvu pruženia a tlmenia a postavenie kolies. Špecifické odpruženie kolies sa v porovnaní s modelom BMW M4 Competition Coupé spojilo aj so znížením svetlej výšky o 8mm. V zozname štandardnej výbavy špeciálneho modelu sa nachádzajú aj adaptívne M odpruženie s elektronicky ovládanými tlmičmi, elektromechanický posilňovač riadenia M Servotronic s variabilným prevodom a M karbón keramické brzdy. Verzia špeciálneho M integrovaného brzdového systému ponúka vodičovi vynikajúci cit v pedále aj pri posúvaní dynamických limitov a v nepriaznivých podmienkach na ceste.
Štandardne dodávaná funkcia M Traction Control so špecifickým naladením pre používanie na okruhu umožňuje vodičovi nastaviť si individuálne hraničné hodnoty pre obmedzenie preklzu kolies. Na suchom povrchu pomáhajú nastavenia systému M Traction Control na hodnoty 1 až 5 vodičovi jazdiť kontrolovanými driftmi. Úrovne 6 až 10 sú založené na aplikácii vyvinutej pre pretekárov cestovných automobilov a berú do úvahy podmienky povrchu a teplotu pneumatík, aby sa maximalizovala trakcia a smerová stabilita.
text: P.Kovács, foto: BMW M GmbH