Profituning 2021

Chop top ŠKODA 100 V8 kompresor

03. február 2022Publikoval P. Kovács

V šprintérskom depe sa vždy nájde mnoho extrémnych lahôdok, ktoré občas aj nám vybijú poistky. Stalo sa to raz aj na Hungaroringu, kde sme spoznali najkurióznejšiu embéčku aká kedy brázdila pretekárske rovinky a dokonca aj cesty v bežnej premávke! Zoznámte sa teda s 850 kilovým československým pomarančom, ktorého ženie dopredu osem fúkaných hrncov...

Andráš si stovečku zakúpil v osemnástich k čerstvému vodičskému, v roku 1992. Bolo to jeho prvé auto, s ktorým pochodil kus Európy, vrátane Benátok, rakúskeho Grossglockneru a dokonca i ostrova Korfu. Ak si myslíte ale, že to bola sériovka, tak ste na omyle. V klasickej kasni bol zabudovaný motor z Favoritu, ktorý sa vo viacerých etapách upravoval a samotné zabehanie a testovanie sa konalo viackrát práve v našich Tatrách. Posledný upgrade štvorvalca zahrňoval napríklad kľuku z Felicie Kit-car, piesty Opel Astra 1.6, či vačkový hriadeľ z Škoda 130 RS a už v tejto ére začal Andráš pokukovať po drag racingu.

Po istom čase nastal v pozemskej púti stovky zlom a po vypršaní platnosti technickej kontroly sa tá už kvôli viacerým objektívnym príčinám nepredĺžila. Do popredia sa dostali aspekty ako manželstvo, narodenie potomkov a investície do rodinného hniezda, preto motoršport musel ísť na istý čas bokom. Srdce predať Škodovku ale Andráš nemal a tak počas desiatich rokov strašila na dvore, čakala na svoj ďalší osud, neskôr už v stave značnej amortizácie.

Návrat do sveta štvrťmíle bol realizovaný myšlienkou osadenia preplňovaného osemvalca do ľahkého vraku. Machom zarastený šrot bol veľkou výzvou, no skutočnosť, že majiteľ vlastní autodielňu dopomohla k odhodlaniu sa na tento husársky kúsok. Úplná rekonštrukcia karosérie a prestavba na závodný špeciál trvala vyše roka aj pol, no znamenalo to obetovanie doslova všetkého voľného času po práci a počas víkendov. Vo veľkej miere priložil ruku k dielu aj zanietený kamarát, ktorý si vzal pod krídla plecharinu. Všetko čo vlastne vidíte na fotkách je dielo týchto dvoch chlapíkov, pomoc zvonku prišla len v prípade lakovania a elektroinštalácie.

Pred tým, ako sa dostanete k holým údajom v tabuľke konfigurácie, položil by som na záver takú poetickú otázku. Dokáže byť čisto účelové, pretekárske náčinie krásne? Určite! Dokonca nádherné! Hlavne ak majiteľ pristupuje k prestavbe precízne a dbá na každú maličkosť. V tejto drag 100-ke je to všade ako v sterilnom laboratóriu, nenájdete tu žiadny zašpinený kútik, všetko sa blýska, ligoce, všetko je krásne nalakované, všetko má svoje miesto a vypracované uchytenie, či kryt. Počas fotenia, či už vnútra alebo exteriéru som sa neraz zbadal, že hladkám všetky možné časti tejto krásky a veru nejde o nejakú pôvabnú bábenku, ale o beštiálne stvorenie, schopné nahnať zimomriavky na chrbtoch divákov pri zahrievaný šprintérskych balónov. Je to masaker na štyroch kolesách, schopný z pokoja vystreliť a zdolať 402 metrov za desať a pol sekundy!

Perličkou je už len skutočnosť, že Andráš vďaka tomu, že vlastní autoservis, nepotrebuje k presúvaniu sa na dejisko pretekov plošinku. Postačí mu k tomu prenosná značka, povoľujúca krátke, vopred, v na to slúžiacom formulári zašpecifikované presuny. Zvedavý by som bol ale na pohľad slovenského policajta, ktorý by zbadal spoza plastového zadného okna a krásne, na oranžovo nalakovaného bezpečnostného rámu vykúkajúcu V8-ku :). Andráš jazdí málo, nezneužíva možnosť stať sa na pár hodín hviezdou ciest, no policajtov už vychytil. Reakcia? Úsmev, obdiv, nadšenie a zaželanie šťastnej cesty...

Motor: Benzínový, vidlicový 8-valec 32V Audi S6, objem 4200 ccm, preplňovanie kompresorom z Ford Mustang GT500, zákazkový vodný intercooler chladený klimatizáciou, kompresný pomer 9,5:1, palivo E85 bioetanol, plniaci tlak 1 bar od 2000 ot./min., programovateľná riadiaca jednotka DTA S100, 2x palivová pumpa BOSCH-044, 780 ccm vstrekovače, 76 mm nerezový zákazkový výfuk, výkon 450-500 konských síl, max.krútiaci moment 700Nm
Pohon:
zadných kolies, 6-stupňová manuálna prevodovka Audi A6 2.5 TDi, kovokeramická spojka so 6-lúčovou lamelou, samosvorný diferenciál
Podvozok: Upravené polosi Audi A6 2.5 TDi, zadný, modifikovaný podvozok Audi A6 Quattro, vpredu originál Škoda s hrebeňovým riadením, predné brzdy Suzuki Hayabusa, zadné brzdy Audi A6 Quattro s obložením Ferodo racing, vpredu upravené 17" disky s pneu rozmeru 165/35, zadné 17" upravené disky s cestným obutím 205/40, na šprinty drag slicky MH 8,5x26x15”
Karoséria: Znížená strecha o 9cm, predná blatníky a čelo zo sklolaminátu, ostatné časti karosérie originál po kompletnej renovácii, rýchloupínacia kapota, predné svetlá s čírou optikou Golf 2, smerovky Golf 4, zadné svetlá originál, všetky presklené plochy z polykarbonátu, hliníková palivová nádrž objemu 20l, hliníkový kryt spodnej časti kvôli lepšej aerodynamike, svetlá výška 115mm, výška automobilu 1200mm, oranžová, perleťová metalíza Ford Focus RS, pohotovostná hmotnosť 850kg
Interiér: Bezpečnostný rám vlastnej výroby, totálne odstrojený účelový interiér, prístrojová doska vlastnej výroby s centrálnym LCD displejom a poistkovým panelom, športový volant OMP, športové sedadlo Sparco, 4-bodový bezpečnostný pás, hliníkové kryty dverí
Dynamické parametre:
Najlepší dosiahnutý čas na 402m: 10,4 s. pri 218 km/h
zrýchlenie 0-100km/h: cca 3s.
maximálna rýchlosť 270 km/h (reálne odskúšané), ale auto dokáže pri aerodynamických úpravách prednej časti rýchlosť nad 300km/h

text: Kovács, foto: Boholy