Caterham Project V
Príbeh značky Caterham siaha až do roku 1957, keď fúzatý chlapík s menom Colin Chapman postavil ľahké dvojmiestne športové vozidlo s krédom „zjednodušiť a potom ešte pridať ľahkosť“. Chapman chcel, aby majitelia tohto vozidla mohli zažiť radosť a hrdosť zo stavby vlastného auta a potom ho vziať na trať. Tak vznikol prvý model s názvom Seven. Spoločnosť Caterham v roku 1973 získala licenciu k výrobe týchto áut a dodnes sa stále drží pôvodnej Chapmanovej filozofie a stále vyrába rôzne varianty Seven.
Doba však ide dopredu a dnes sú v trende elektrické vozidlá. Ako ale spojiť tieto dva antonymá – elektrické auta a ľahkosť? Aj keď sa to na prvý pohľad vôbec nezdá, elektrická novinka Project V stojí na platforme modelu Seven. To teda znamená využitie ultraľahkým materiálov všade kde to bolo možné a pohon zadných kolies.
Na zadnej náprave je uložený elektromotor s permanentným magnetom a výkonom 272 koní (200 kW). Energiu k roztočeniu čerpá z 55 kWh lítium-iónového akumulátoru s pokročilým teplotným manažmentom. Project V má normovaný dojazd podľa WLTP až 400 kilometrov. Nabitie z 20 na 80 percent svojej kapacity zvládne s pomocou 150 kW nabíjačky s jednosmerným prúdom za 15 minút.
Základom karosérie sú uhlíkové vlákna a hliníkový kompozit, pričom ostatné diely sú vyrobené tiež z kompozitu. Caterham udáva hmotnosť Projectu V so všetkými náplňami bez pasažierov na hodnotu 1190 kilogramov. Kabína je usporiadaná v unikátnom prevedení 2+1, respektíve 2+2. Minimalistická je aj prístrojová doska, s dvomi okrúhlymi ukazovateľmi pred vodičom a trojicou budíkov s dotykovou obrazovkou v strednej časti.
Pomocou prepínačov pod displejom si vodič môže zmeniť jazdný režim, na výber má z troch možností – Normal, Sport a Sprint. V režime Sprint by mal Project V zrýchliť z nuly na 96 km/h za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť elektrického Caterhamu by mala byť 230 km/h. Briti si za tento kúsok špičkovej techniky na domácom trhu pýtajú 93 400 €.
text: M.Lábaj, foto: Caterham