California Dreamin´: NSX Targa
Na slnečnom západnom pobreží "štátov" sa to hemží prekrásnymi vozidlami, kvitne DUB-kultúra založená na veľkých kolesách, skoro každé upravené auto leží na zemi vďaka vzduchovým balónom a kto nenamontuje na svoje fáro extrémny bodykit tak veru ani nie je "in". Cruising s lakťom vonku na nádherných cestách pozdĺž Pacifiku sa však dá absolvovať nie iba na kultových amerických svalnáčoch, či európskych sedanoch v štýle VIP. 39-ročný Gary z Huntington Beach, tvrdo pracujúci v leteckom priemysle siahol niekam inam a do úplného stredu terča sa trafil za pomoci kultového japonského športiaka Acura NSX-T, ktorý aj bez akýchkoľvek dodatočných úprav neoblomne zastáva pozíciu v TOP10-ke v mysliach miliónov fanúšikov motorizmu.
V roku 1995 predstavila japonská automobilka Honda špeciálny model celohliníkového superšportu NSX s odnímateľnou strechou pre domáci a taktiež severoamerický trh. Targa doplnila štandardné kupé a ponúkaná bola s totožným hnacím ústrojenstvom - čiže v strede uloženým, hliníkovým benzínovým 6-valcom s variabilným časovaním ventilov, ktorý poháňal zadnú nápravu. Odnímateľná strecha samozrejme znížila torznú tuhosť karosérie, preto bol výrobca nútený spevniť a vystužiť skelet, čo malo za následok nárast hmotnosti o 45kg. Zmeny sa udiali aj pod autom - otvorená verzia dostala iné predné stabilizátory, tuhšie predné a mäkšie zadné pružiny a tvrdšie tlmiče, čo malo pozitívne ovplyvniť správanie sa auta v extrémnych podmienkach.
Po krátkej teoretickej prednáške prejdime ale ku konkrétnemu, "mierne" modifikovanému kúsku z Garyho garáže. Prvým železom v ohni u tohto tuningového nadšenca bol klasický pick up Mazda B2200 Mini Truck, po ktorom nasledovalo atraktívne Camaro SS. Gary však už dávno dobre vedel, akým smerom by sa rád ubral a čo sa v jeho srdci už dlhé roky silno zaryté. Keď nastal ten správny čas, dlho nešpekuloval a zaobstaral si jazdenku v dobrom stave, aby sa z nej stalo to, čomu vravíme všetci "SEN". Určite by po kúpe ikonickej NSX mnohí riešili iba dôkladnú renováciu s cieľom dosiahnuť továrenský stav spred dvadsať rokov, ale v Garyho partii platí pravidlo: “Friends don’t let friends drive stock” - čiže kamarát nenechá kamaráta jazdiť na sériovke ;). Zákonite muselo teda dôjsť k vážnejším úpravám, no podotknime, hlavne funkčným a dôkladne premysleným.
Proces individualizácie netrval dlho, za tri mesiace sa pôvodná Acura za pomoci dielne Infinite Auto Design a vlastnoručnej práce zmenila na beštiu pricapenú k zemi s poriadnym kompresorom na vrchu agregátu. Práve na zákazkový kit preplňovania s kompresorom Vortech je Gary najviac pyšný, preto ho aj vystavil na svetlo sveta pod číre vyklápacie okno. Exteriér tejto bezchybnej kompletky vyniká ale hlavne markantnou Widebody inštaláciou s výraznými blatníkmi, nárazníkmi i prahovými nástavcami a samozrejme hodnotnými kolesami SSR vo veľkosti 19, resp. 20 palcov. Bez vhodného napasovania ale ani tie najdrahšie a najkvalitnejšie kolesá dobre neukážu, preto v prípade podvozka bol cieľ viac než jasný. Vzduchový podvozok Airrex znamená možno v prípade šantenia na okruhu hendikep, ale v koncepcii exotického show car má nenahraditeľné miesto.
Dôležitou zmenou pri snahe odtučniť svoj dvojmiestny voz bola aj výmena prednej aj zadnej kapoty na karbónové kusy, ktoré sa ale tiež nalakovali do nového - špeciálne pre Garyho miešaného odtieňu “Infinite Grey”. Keď sme už pri kompozitných materiáloch, ľahký karbón sa použil aj v kokpite, v ktorom si svoje miesto našli aj nové sedačky, športový volant, páka manuálu a hliníkové pedále. Aby luxusno-športový look vonkajška korešpondoval s interiérom, prácu dostal aj čalúnnik, ktorý obliekol palubnú dosku a dvere do kvalitnej čiernej kože s červeným dvojitým prešívaním.
Acura NSX-T, rok výroby: 1995
Motor: Zážihový, vidlicový 6-valec 3.2 L DOHC naprieč umiestnený v strede, zákazkové preplňovanie kompresorom Vortech V3 od spoločnosti Infinite Auto Design, kované vnútornosti, celonerezový výfukový systém, vstrekovanie zmesi voda/methanol Nitrous Express, výkon po úpravách 450 konských síl
Pohon: Náhon na zadné kolesá, 5-stupňová manuálna prevodovka s kovokeramickou spojkou
Podvozok: Vzduchový podvozok Airrex s manažmentom AccuAir e-Level, vŕtané brzdové kotúče so 6-piestikovými strmeňmi WP Pro Brakes, disky SSR Executor CV03 - vpredu 19x9", vzadu 20x12.5", pneumatiky Toyo Proxes - vpredu 225/35 R19, vzadu 305/25 R20
Karoséria: VIS Racing widebody kit, VIS Racing karbónová predná i zadná kapota aj prítlačné krídlo Type-R style, OEM konverzia prednej časti 02´, zákazkový celolak Infinite Auto Design “Infinite Grey”
Interiér: Karbónová stredová konzola a dverové lišty, radiaca páka a hliníkové pedále Razo, kožený športový volant NRG, sedadlá Recaro Tomcat, prístrojová doska a dvere očalúnené do kože s červeným dvojitým prešívaním, v stredovej konzole zabudovaný iPad mini
text: Peter Kovács, foto: Kevve