BMW E61: Niekedy 530d dnes 2JZ
Gatebil je domovom pre rôznorodé stvorenia na štyroch kolesách. Či už je to driftovací špeciál zo starej Sierry alebo Porsche 944 ako okruhová mašina či Audi A4 Avant s 1300 koňmi. Pri výkonných kombíkoch sa dnes trochu zdržíme. Tento rok RJ Motorsport priniesol ukázať ich BMW 530d E61 z roku 2008.
Richard je zakladateľom športového tímu – RJ Motorsport. V roku 2020 dokončil Toyotu Supru Mk4 s výkonom 1 171 koní a zároveň ju aj posunul novému majiteľovi. Z peňazí, ktoré získal si chcel kúpiť malú farmu niekde v Škandinávii. No plány sa menia. Namiesto toho sa v jeho prázdnej garáži objavilo BMW 530d s pokazeným motorom. Richard tiež vždy sníval o kombíku s 2JZ motorom a BMW bolo pre neho ideálnym základom. 530d bola teda rozobratá až do holej karosérie a začal sa písať nový projekt.
Zvonku je E61 veľmi nenápadná. To bolo cieľom majiteľa, nakoľko auto využíva denne a nechce každému okoloidúcemu vysvetľovať prečo tak vyzerá. Touring je osadený známymi M paketovými nárazníkmi a prahmi. Jemne boli upravené blatníky, pod ktoré sa musia vzadu zmestiť pneumatiky Nankang AR+1 v rozmere 305/30 R19 obuté na diskoch Work Meister S1 3P. Vpredu sú to „len“ 235/35 R19. Menšiu úpravu si vyžiadali aj uloženia tlmičov aby do nich zapadli športové tlmiče D2.
Najviac roboty však bolo pod kapotou. Aj keď vlastne objem aj počet valcov ostal zachovaný. Namiesto nemeckej M57 do motorového priestoru bol založený agregát s označením 2JZ-GTE. Vedľa neho hneď púta pozornosť obrovské turbo Garrett G42-1450, ktoré sedí na zvodoch vyrobených na mieru s ovládaním tlaku cez 66 milimetrový wastegate Precision. Keďže Richard veľmi dobre pozná tieto motory, vie čo má aplikovať aby dobre fungovali. V recepte okrem iného píše kované piesty CP, kované ojnice BC a ARP skrutky hlavy. Nemôžu chýbať však tiež športové vačkové hriadele GSC S2 s nastaviteľnými kolesami a pružinami ventilov tiež od BC. Palivo dodávajú dve vstrekovacie rampy Nuke Performance a do valcov ho rozprašujú vstreky Bosch 2000cc. Vyladením na riadiacej jednotke Ecumaster dospeli k výkonu 1160 konských síl a ozrutnému krútiacemu momentu.
Vďaka 4-palcovému nerezovému výfukovému systému s dvojitou koncovkou má BMW jedinečný a poriadne drsný zvukový prejav. Richard sa stretol len s jedným väčším problémom. Hnacie ústrojenstvo nesedelo v rovine s novým motorom. Za 2JZ motorom sa ale nenachádza prevodovka z Toyoty. Problém vyriešila skriňa DCT z M4-ky. Vraj zatiaľ vydržala všetku silu, ktorú na ňu motor poslal. Interiér však tiež nie je typický pre denné používanie. Kompletná ochranná klietka so športovými sedačkami, pásmi a všetkým čo patrí do závodného auta. Namiesto priestoru pre batožinu je v kufri veľká nádrž. 2JZ je totiž vcelku smädná keď Richard pristúpi na pravý pedál. Najlepšie na celom BMW je to, že je podľa Švédskych zákonov stále spôsobilé do premávky. Zvonku predsa stále vyzerá ako každá iná E61.
text: M.Lábaj, foto: Alen Haseta - speedhunters.com