Profituning

BMW E34 525i: Rozumná cesta

27. január 2021Publikoval M. Lábaj

Ceny starých áut opäť pomaly stúpajú. Je to trochu paradoxné, logicky sa to v podstate nedá vysvetliť. Vek automobilu ale nie je jediný faktor od ktorého sa odvíjajú tabuľkové ceny. S pribúdajúcimi rokmi totiž klesá počet „žijúcich“ kusov daného modelu. Takže vzácnejšie sa rovná drahšie? Ani to tak celkom nie je pravda. Ubúdajúce kusy odnášajú so sebou aj originálne diely, vďaka ktorým si preživší udržiavajú vysokú cenu. Komplikované rovnice sa točia do nekonečného kruhu.

Preto platí aj tu, kupuj s rozumom. Stále však existujú nádherné autá, ktorých je aj celkom dosť a navyše ich tvary zrejú ako víno. Z dlhých radov sa dnes pozrieme na klasiku v podaní BMW radu 5 z roku 1995. Generačne sa toto vozidlo označuje ako E34 a je to tretia generácia vyššej strednej triedy od Mníchovskej značky. Legenda v podaní M5 je dnes vzácnou raritou, okrem ostrej eMky však existujú i ďalšie zaujímavé verzie ako napríklad variant 540i (4,0-litrová V8) so šesť stupňovou manuálnou prevodovkou. No upriamiť pozornosť na seba dokáže aj obyčajnejšia E34-tka, ktorá na kufri hrdo nesie číslo 525i.

Pozornosť si získa najmä lak Avus Blue. Ten bol výhradou pre modely E36 M3, no oblečených je v ňom i pár pätiek. Tmavá modrá farba skrýva v tieňoch krivky športovej karosérie, pár slnečných lúčov odhaľuje len toľko, koľko sa považuje za slušné. Exteriér zdobia malé decentné úpravy. Nárazníky sú bližšie k zemi vďaka elegantným lipom, rovnako tak i prahy. Vpredu sa na cestu pozerajú zatmavené svetlá značky Hella. Čierny nádych majú aj smerovky a hmlovky. Všetky lesklé prvky boli odstránené aj z bokov. Dôvod? Všetku pozornosť si ukradnú kolesá. Nimi sú upravené 18“ disky AC Schnitzer Type II so stredmi v sivej farbe Steel Grey uložené do rámu v podobe do zrkadla leštených límcov. Zakrytie priestoru medzi kolesami a blatníkmi má na starosti vzduchový podvozok Air Lift Performance. Ich vzduchové tlmiče spolupracujú s ovládaním V2. Počas jazdy zabezpečuje vzduch pohodlie a keď dorazí BMW na miesto alebo zraz, E34 si kľakne do výstavnej polohy.

Pod prednou kapotou si pokojne lebedí pôvodný 6-valcový motor M50. Okolo neho je nádherne upratané. Takýto krásny motorový priestor veru nebol ani v čase keď bolo auto ešte na predajni. Z pravej strany motora sa nenápadne blyštia výfukové zvody zafarbené od tepla. Avšak podľa informácií toto umelecké dielo bude neskôr nahradené. Majiteľ má v pláne ku šesťvalcu osadiť turbo. Interiér sa takisto veľmi nelíši od série. Palubná doska, stredová konzola a všetky dvere boli očalúnené do čiernej kože s modrým prešívaním. Luxusná koža je aj na predných športových sedadlách so štýlovými dobovými stredmi. Pred originálne budíky bol osadený športový volant od spoločnosti Nardi s kúskom Alcantary. Jeho veniec je ale takisto kožený ako celý interiér päťky. Nenápadným detailom je radiaca páka od Coolerworkx, ktorej sekunduje typický telefón na lakťovej opierke vedľa ručnej brzdy. Táto modrá E34-tka predstavuje presne to, čo by ste čakali od BMW z deväťdesiatych rokov. Športové telo oblečené do elegantného obleku bez akéhokoľvek náznaku agresivity pripravené ukázať, aký zážitok vás čaká za volantom.

text: M.Lábaj, foto: Ross Delaney - stanceworks.com