BMW Concept M4 GTS

15. august 2015Publikoval P. Kovács

Rok od uvedenia BMW M4 Coupe na trh predstavuje divízia BMW M počiatočný náhľad na vysokovýkonný model, určený pre jazdu na cestách, ale hlavne na závodných tratiach. Svetová premiéra automobilu BMW Concept M4 GTS sa uskutočnila 13. augusta 2015, počas týždňa Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii, v spoločnosti víťaziacich športových automobilov uplynulých rokov.

m4 

Divízia BMW M sa znovu vracia ku svojim koreňom. Táto odnož BMW, zložená v roku 1972 ako BMW Motorsport GmbH, nespôsobila len senzáciu svojim ikonickým pretekárskym automobilom BMW M1, ale vyvinula aj prvý motor s turbodúchadlom, ktorý zvíťazil vo svetovom šampionáte Formuly 1 a bola silou, ktorá stála za najúspešnejším pretekárskym cestným automobilom – BMW M3 triedy A. Nový automobil BMW Concept M4 GTS pokračuje v tradícii špeciálnych modelov BMW M3, ktoré preslávili BMW M3 Evolution (1988), BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) a BMW M3 CRT (2011).

m4 

Manuálne nastaviteľný predný splitter a zadné krídlo – oba z uhlíkového vlákna – zabezpečujú dokonalé aerodynamické vyváženie a vozidlu BMW Concept M4 GTS umožňujú prispôsobiť sa jednotlivým pretekárskym tratiam, ale aj jazde na ceste. Ďalším príkladom nekompromisnej oddanosti inžinierov ľahkej konštrukcii je kapota z materiálu CFRP (plast vystužený uhlíkovými vláknami), ktorá ešte viac znižuje hmotnosť vozidla a jeho ťažisko. Predné nasávacie otvory vzduchu optimalizujú prúdenie vzduchu a minimalizujú vztlak prednej nápravy. Ľahké kované a leštené kolesá z ľahkej zliatiny v štýle 666 M majú nádych Acid Orange. Na diskoch 9,5 J x 19 (predné) a 10,5 J x 20 (zadné) sú pneumatiky Michelin Sport Cup 2 (265/35 R19 vpredu, 285/30 R20 vzadu).

m4

Motor poháňajúci BMW Concept M4 GTS je vybavený rovnakým inovatívnym systémom vstrekovania vody, ktorý zabezpečil pozoruhodný nárast výkonu a krútiaceho momentu automobilu BMW M4 MotoGP Safety Car. V systéme vstrekovania vody, predstavenom divíziou BMW M, využili inžinieri fyzikálny jav, pri ktorom odporujúca sa voda preberá potrebné množstvo energie z okolitého média. Voda sa do zberného vstupného potrubia vstrekuje jemná vodná triešť. Pri odparovaní vody sa nasávaný vzduch výrazne ochladzuje. V dôsledku toho sa teplota pri konečnom stlačení v spaľovacej komore – a teda aj snaha motora „klepať“ – zníži, čo motoru s turbodúchadlom umožní použiť vyšší plniaci tlak a skoršie načasovanie vstrekovania.

m4 

Silný výkonnostný potenciál šesťvalcového radového motora s turbodúchadlom si vyžaduje aj mimoriadne sofistikovaný systém riadenia tepla v motore a pomocných jednotkách. Inžinieri divízie M vyvinuli kvôli zabezpečeniu optimálnych prevádzkových teplôt vo všetkých situáciách vysoko inovatívny a účinný systém chladenia. Skladá sa z hlavného chladiča a pomocných chladičov pre okruhy s vysokou a nízkou teplotou, prevodovku a turbodúchadlo, ktoré zabezpečujú stabilitu teplôt. Turbodúchadlá sú chladené prostredníctvom nepriameho medzichladiča, ktorému pomáha pomocné elektrické vodné čerpadlo.

m4

Automobil BMW Concept M4 GTS je vybavený inovatívnymi zadnými svetlami s technológiou OLED. Organické svetlo emitujúce diódy sú novým typom svetelných zdrojov, ktoré poskytujú celoplošné a homogénne osvetlenie – na rozdiel od LED, ktoré vyžarujú len bodové svetlo. Ich nízka inštalačná výška len 1,4 milimetra a schopnosť samostatne aktivovať jednotlivé moduly osvetlenia umožňuje vytvárať sviežo pôsobiace svetelné koncepty. Technológia OLED umožňuje mimoriadnu flexibilitu a vytvára nezameniteľný vzhľad, ktorý signalizuje výnimočnú presnosť.

m4

zdroj: BMW Group