Beetle RB25DET – bláznivé spojenie 3 áut
Ako ušetriť miesto v garáži pre nový projekt? Matt našiel skvelé riešenie svojho problému. V garáži mal starý Volkwagen Beetle a vedľa neho položený motor RB25DET. Potreboval však nájsť miesto pre nové auto, no nechcel sa vzdať ani chrobáka ani motoru. Čo teda s nimi? A tak vznikol nápad založiť do karosérie Beetlu preplňovaný radový 6-valec z Nissanu. Volkswagen bol Mattovo prvé auto, skladoval ho v garáži s nádejou, že ho rad krásne zrenovuje. Časom sa ale nasmeroval k driftovaniu a do jeho garáže prišlo BMW E36 318i. A teraz vidíme výsledok tohto bláznivého spojenia.
Karoséria chrobáka bola upravená aby mohla sadnúť na podlahu a nápravy z E36-tky. Pre lepšiu bezpečnosť a pevnosť karoséria bola vystužená 8-bodovým ochranným rámom. Znížená bola i strecha o 4,5-palca, čo je akurát aby mal majiteľ dostatok priestoru okolo hlavy. Vnútri kabíny je jeden pár sedačiek Bride Low Max posunutý o hodný kus dozadu. To sú však jediné očalúnené diely vnútri, viac toho tam nehľadajte. Stredový panel je maximálne funkčný rovnako ako aj dvere. Vôbec žiadne výplne dverí len textilné tiahlo na kľučke. Na mieste pôvodnej prístrojovej dosky sa nachádza pár káblov a poistková skrinka. Palubovku totiž vôbec nepotrebuje, pretože všetky potrebnú údaje sa zobrazujú na digitálnom panely Race Technologies priamo nad športovým OMP volantom. Pedálový box dodala spoločnosť OBP a bezpečnostné pásy od Safety Devices držia Matta na mieste keď ide na plno na okruhu.
Možno to vyzerá ako menší neporiadok, no Beetle funguje perfektne. RB25DET padne pod kapotu Beetla ako uliaty. 2,5-litrový 24-ventilový preplňovaný radový šesťvalec si poskladal Matt sám. Agregát je kompletne kovaný s originálnym sacím potrubím GReddy, upraveným tak, aby sa zmestilo pod zakrivený predok. Na vrchu výfukového potrubia od 6Boost je umiestnené turbodúchadlo Pulsar G30-770 s 50 milimetrovým wastegate ventilom TurboSmart ProGate. V kombinácií so 4-palcovým výfukom po celej dĺžke Beetle dosahuje 510 konských síl na kolesách. Výkon spracováva originálna Nissan prevodovka a samosvorný diferenciál z BMW E36 M3. Zboku ani nevyzerá, že by sa tam radový 6-valec zmestil. Chladič s dvojitými ventilátormi ale musel byť preložený dozadu. Vzduch k nemu prúdi cez NACA otvory v zadných oknách. Vpredu pred motorom sa nachádza iba medzichladič stlačeného vzduchu so systémom rozprašovania vody, ktorý sa aktivuje pri vysokých teplotách.
Zaujímavosťou je tankovacie hrdlo, ktoré sa nachádza na streche za hlavou vodiča. Tankovací otvor vedie rovno pod podlahu do originálnej nádrže BMW E36. Zvonku nie je Beetle pre slabé povahy. Zadné blatníky sú síce široké no v porovnaní s prednými, kde je nasurovo dovarený plech aby sa pod nich zmestili prevarené oceľové disky v rozmere 17x9,5 palca vpredu a 17x11,5 vzadu. Tie obúvajú lepivé pneumatiky Toyo Proxes R888R. Na oboch nápravách sú namontované kompletné brzdy z BMW E46 M3. Táto príšera vznikla malou náhodou. Matt sa totiž nechcel vzdávať svojho prvého auta. Väčší zmysel by dávalo aj keby RB25-tka skončila v karosérií E36, ktorú Matt neskôr naporcoval. Avšak, kto má Beetle na podvozku z BMW a motorom z Nissanu?
text: M.Lábaj, foto: Mario Christou - speedhunters.com