Akože sériový Firebird...
Existujú ikony automobilizmu, ktoré by sa nemali meniť – nie sú „hodné“ úprav, či zásahov, ktoré by menili ich DNA. Pontiac Trans Am Firebird je jeden z ikonických „muscle cars“, ktorého tvary pozná azda každý fanúšik štyroch kolies. Toto je dôvod mojej prvej vety, s ktorou sa stotožňujú mnohí „veteránisti“, či členovia toho ktorého klubu amerických želiez. Povedzme si však úprimne – tieto autá ľúbime hlavne pre nesmrteľné línie ich karosérií a pre zvuk ich 8-valcov. Naopak dokážu nahnevať majiteľov svojou nespoľahlivosťou, ktorú musia proste akceptovať – napr.v tomto prípade ide o 44-ročného „prešedivelého atléta púštnych roviniek“, ktorý už má nárok sem-tam zájsť na neohlásený „pit stop“. Mnohí však nechcú kompromisy tohto druhu a hľadajú riešenia...
Také ponúka svojim klientom aj spoločnosť Retro Designs, ktorá prednedávnom odhalila svoj najnovší restomod za 250 000 dolárov kombinujúci klasického svalnáča z roku 1979 s moderným výkonom. Konštruktéri zo Severnej Karolíny dali slávnemu „Ohnivákovi“ niečo, po čom skutočne túžil, v tvare ôsmich výkonnejších a hlavne spoľahlivejších hrncov poskladaných do tvaru V. Nejde o nič iné, ako o dobre známu strojovňu LS3, po ktorej každý siaha s veľkou vervou. Takže všadeprítomná a dôveryhodná V8-ka od GM teraz nachádza domov v jednom z najznámejších amerických áut, aby vyvinula postačujúci výkon 430 koní spriahnutých cez šesťstupňovú prevodovku GM 6L80. Naopak estetický vzhľad sedemdesiatych rokov ostal nedotknutý, za čo dávame veľký palec nahor.
Ako vidíte, nejde tu o žiadny stance show car, preto sa pri prerábkach držali Amíci svojich tradícií. Predné nové zavesenie ostáva podobné tomu z roku 1979, len bolo navyše vybavené pomocným rámom od Detroit Speed, ktorý ponúka lepšiu tuhosť, ovládateľnosť a kvalitu jazdy. Naopak zadná časť je tvorená „moderným zadným zavesením“. Brzdy sú tiež masívne súčasné kúsky značky Wilwood, ktoré sa skrývajú za novými 18-palcovými kolesami zabalenými v Continentaloch. Výfuk z nehrdzavejúcej ocele vyrobili v Magnaflow, a ževraj zvyšuje výkon a zlepšuje odozvu jazdy. V dobovom interiéri sa teda majiteľ môže cítiť sebavedomejšie, pri 100% zachovaní klasického štýlu bez vizuálnych manierov 21.storočia.
text: P.Kovács, foto: Retro Designs