Profituning

´76 Falcon Coupé

23. júl 2020Publikoval M. Dzadík

Ford Falcon je pomerne silným slovným spojením v histórií amerického motorizmu. Vyrábal sa od roku 1960 azda vo všetkých možných karosárskych prevedeniach – dvojdver, štordver, kupé, kabrio, kombík, atď. Falcon pochádzal z tzv. svätej štvorice – Chrysler Valiant, Dodge Dart, Chevrolet Corvair a Ford Falcon – vozidiel, ktoré vznikli na základe požiadaviek amerického obyvateľstva. Okolo roku 1960 sa totiž celkom vážne riešila veľkosť áut, pričom ozrutné nešli až tak na dračku a zase tie menšie neboli pre nikoho vôbec lákavé. A tak vznikli modely vymenované vyššie.

No náš dnešný príbeh pochádza až z Austrálie, kde bola história Fordu Falcon trošku odlišná. Falcon XC, teda verzia Coupé – hrdina dnešného príbehu – bol vyrábaný austrálskou divíziou Fordu až od roku 1976 a to len tri roky, do roku 1979. Zároveň predstavoval posledný model, ktorý používal tzv. coke bottle styling, čiže dizajn úzko spätý s dizajnom fľaše klasickej „koka koly“.

Jim Ayoubi je chlapík, ktorému Falcon XC učaroval natoľko, že v roku 2004 si jeden kúpil a rozhodol sa urobiť veľmi zaujímavý počin – prestavať toto auto do TOP stavu nie kvôli sebe, ale pre svojho vtedy šesť ročného syna. Totižto, ak ste petrolhead a zároveň milujúci rodič, čo je krajšie, než postaviť si spoločný projekt? Čo na svete je krajšie, ako zdieľať svoju vášeň s človekom, ktorý je vášmu srdcu najbližší? Dnes má Jimov syn 17 rokov, auto je hotové, získalo množstvo ocenení a tak teda misia o spoločný projekt je tým pádom úspešná.

Jimov Falcon tak trochu predstavuje rozdvojenú osobnosť. Prvý pohľad naň dáva jasne najavo, že úprava karosérie prebehla so všetkou cťou k pôvodnému dizajnu auta. Okamžite je zreteľná tá úžasná jednoliatosť karosérie, dokonalé hladké línie a čistý štýl, všetko nepotrebné totiž putovalo preč – kľučky, zámky, krídlo atď. Dojem z exteriéru umocňuje veľmi zaujímavý odtieň metalickej šedej farby, ktorej sekunduje brúsený hliník na prednej maske a zadnom tailgate.

No druhý pohľad na toto auto, špecificky na prednú časť vozidla, dáva jasne najavo, že tento Falcon nebude len tak obyčajný cruiser. V prednej kapote je totiž diera, z ktorej vykukuje obrovský kompresor s dvojicou karburátorov a vzduchových filtrov. Skrátka taký ten „typický scenár“ z amerických muscle cars... Ozrutný kompresor v kombinácií s ďalšími úpravami motora dohromady dáva 770 konských síl! To pri prenose len na zadnú nápravu nie je vôbec málo.

Základom výkonových úprav je motor V8 Cleveland 408ci upravený firmou Westend Performance. Obsahuje kované ojnice, kované piesty JE, hliníkové hlavy valcov, dvojicu karburátorov Holley 750 a ten úžasný, no ozrutný kompresor The Blower Shop 8/71. Škoda, že takéto niečo nie je povolené v našej banánovej republike... O prívod paliva sa stará high performance palivová pumpa Aeromotive A1000, o odvod spalín zasa komplet custom výfukový systém postavený firmou Racers Choice.

Celý tento čistokrvný výkon je, ako už bolo spomenuté, prenášaný len na zadnú nápravu a to prostredníctvom  šesťstupňového manuálu T56 s McLeod dvojlamelovou spojkou od Par Engineering. Celé toto kombo je prepojené s hnacím hriadeľom od Sydney Driveline Service a 9 palcovým diferenciálom s pomerom 4:11 od Gearbox Express. Aby bola zabezpečená trakcia, Jim dozadu použil pneumatiky Pirelli s rozmermi až 335/25 a dopredu 245/35. Pneumatiky sú pritom natiahnuté na štýlové  kolesá Show wheels s rozmermi 20x8 vpredu a 22x13 vzadu.

Takúto masu výkonu je potrebné krotiť, preto je auto postavené na dôveryhodnom podvozku zloženom z vpredu športových tlmičov a vzadu z trojprvkovej nápravy, to všetko od od RRS Suspension. O spomalenie sa stará brzdový kit Brembo s perforovanými kotúčmi a šesťpiestami vpredu, štvorpiestami vzadu. Výraznú pozornosť na tomto projekte si zaslúži interiér, ktorý s tým pôvodným už nemá veľa spoločného. Kompletne celý je obalený do svetlo modrej kože Caledonian Sky Blue – stropnica, palubovka, podlaha, sedačky z vozidla VZ Holden Monaro, doorboardy atď. Dizajn interiéru bol pred čalúnením výrazne zmodernizovaný, čoho dôkazom je ladná lakťová opierka, štýlové krivky doorboardov a v neposlednom rade aj modernizovaná palubovka s budíkmi AutoMeter.

Ford Falcon Coupe, rok výroby: 1976
Motor: Vidlicový, preplňovaný osemvalec Cleveland 408ci poskladaný firmou Westend Performance, výkon 770 konských síl, kované H-ojnice, kované piesty JE, hliníkové hlavy valcov, dvojica karburátorov Holley 750, kompresor The Blower Shop 8/71, palivová pumpa Aeromotive A1000, komplet zákazkový výfukový systém postavený firmou Racers Choice, kompresorové zvody od Newby, batéria premiestnená do kufra
Pohon: Zadných kolies, šesťstupňový manuál T56, McLeod dvojlamelová spojka od Par Engineering, custom hnací hriadeľ od Sydney Driveline Service, 9-palcový diferenciál s pomerom 4:11 od Gearbox Express
Podvozok: Vpredu športové tlmiče spolu s trojprvkovou nápravou, vzadu od RRS Suspension, úprava hrebeňa riadenia, kolesá Show wheels s rozmermi 20x8 vpredu a 22x13 vzadu, pneumatiky Pirelli s rozmermi 335/25 vzadu a 245/35 vpredu, vzadu aj vpredu brzdový kit Brembo s perforovanými kotúčmi, 6-piesty vpredu, 4-piesty vzadu
Karoséria: Metalický šedý celolak, zahladené prvky karosérie (kľučky, lišty, atď.), maska chladiča a zadné čelo z brúseného hliníka, matné nárazníky, biele predné smerovky
Interiér: Kompletná úprava vrátane batožinového priestoru, zákazková palubovka, upravené predné sedadlá Holden Monaro, zákazkové zadné sedadlá, zákazkový hliníkový volant, stropnica, podlaha, doorboardy – kompletne všetko čalúnené do svetlej kože Caledonian Sky Blue, budíky AutoMeter

text: Milan Dzadík, foto: Ben Hosking