3.0 CSL: Legenda ožila
BMW M GmbH predstavuje najexkluzívnejší model, aký kedy táto divízia vyrobila – majstrovské dielo konštruktérov, ktoré stelesňuje podstatu 50-ročnej pretekárskej vášne a v legendárnom označení modelu vyjadruje svoje historické korene. Model BMW 3.0 CSL vznikne v prísne limitovanej edícii. K výročiu sa dostane do predaja presne 50 po sebe číslovaných kusov tohto špeciálneho modelu.
Závodná verzia historického modelu BMW 3.0 CSL (Coupé, Sport, Leichtbau) vyhrala počas svojej úvodnej sezóny v roku 1973 majstrovstvá Európy cestovných vozidiel – a tento zisk titulu zopakovala od roku 1975 do roku 1979 ešte päťkrát za sebou. Jazdci ako Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon a Niki Lauda nechali konkurenciu za sebou na Nürburgringu, ako aj na mnohých ďalších okruhoch, po ktorých už v roku 1975 nasledovali prvé víťazstvá značky BMW aj na okruhoch v USA.
Predná časť nového modelu CSL sedí nízko nad cestou a v jeho strede sa nachádzajú výrazné ľadviny s mriežkovanou výplňou s diamantovým vzorom. Rovnako ako lemovanie bočných okien, aj rám ľadvinky je vyhotovený zo saténového hliníka. Ide o dizajnový prvok, ktorý zdôrazňuje špeciálne postavenie modelu BMW 3.0 CSL. Spoľahlivé chladenie pohonu a brzdového systému zaisťujú, spolu s typickými ľadvinami mriežky chladiča BMW, dve veľkoryso dimenzované vybrania v prednom nárazníku, ktoré pripomínajú otvory na prívod vzduchu na modeli zo 70. rokov. Plasticky tvarované vetracie rebrá na kapote zvýrazňujú klasické línie.
Predné svetlomety BMW Laser Light svietia počas uvítacieho predstavenia po odomknutí dverí žltou farbou, rovnako tak aj pri aktivácii stretávacích a diaľkových svetiel, čím odkazujú na úspešné pretekárske vozidlá z kategórie GT. Tento detail jemne odkazuje na silné prepojenie s motoršportom a s momentálne najúspešnejším súťažným vozidlom BMW M GmbH, s modelom BMW M4 GT3, ktoré v roku 2022 vyhralo šampionát jazdcov aj tímov v DTM, a ktorého pohonná jednotka vychádza z rovnakého radového šesťvalca ako pohonná jednotka vozidla BMW 3.0 CSL.
Svalnaté blatníky naznačujú široký rozchod kolies, ktorý výrazne prispieva k vysokej dynamike vozidla v zákrutách. Ponúkajú priestor pre disky kolies z ľahkej zliatiny v dizajne Y-spoke so stredovou maticou, ktoré majú na prednej náprave priemer 20 palcov a 21 palcov vzadu. Kované disky obúvajú pneumatiky značky Michelin vyvinuté výhradne pre BMW 3.0 CSL. Pneumatiky majú na bočniciach vyrazené číslo 50, ktoré je ďalším jemným odkazom na výročie divízie BMW M GmbH.
Najvýraznejší element predstavuje zadné krídlo, ktoré je zboku uzavreté a prenáša charakteristický vzhľad Batmobilu do moderného dizajnového jazyka. Vzduchový deflektor, navrhnutý tak, aby generoval dodatočný prítlak a tým optimalizoval trakciu na zadnej náprave, obklopuje celú zadnú časť a stáva sa tak dominantným vizuálnym prvkom. V záujme aerodynamickej rovnováhy sa spája s výrazne tvarovaným karbónovým difúzorom v zadnom nárazníku.
Model BMW 3.0 CSL poháňa najvýkonnejší radový šesťvalcový motor, aký bol kedy použitý v automobile BMW M schválenom na cesty. Aj to je tradícia: rovnomenný predchodca v záverečnej fáze vývoja zaznamenal nový rekord s výkonom motora 151 kW (206 k) – nielen pre šesťvalcové motory, ale pre všetky sériové vozidlá BMW vyrobené do toho momentu.
Agregát má rovnaké technologické korene ako pohonná jednotka aktuálneho víťazného vozidla šampionátu DTM. Pohonná jednotka s objemom 3,0 litra ponúka spontánne vysoké otáčky vďaka typickému M vysokootáčkovému konceptu a okrem iného obsahuje extrémne tuhú kľukovú skriňu v uzavretom dizajne, kovaný ľahký kľukový hriadeľ a jadro hlavy valcov vytvorené technológiou 3D tlače. Počas svojej majstrovskej víťaznej sezóny v DTM využíval model BMW M4 GT3 najnovšiu verziu radového šesťvalcového motora s výkonom okolo 441 kW (600 k). Ten vo svojej verzii určenej pre veľkosériovú výrobu pracuje v súčasných modeloch BMW M3/BMW M4 a poskytuje výkon až 375 kW (510 k).
Verzia pohonnej sústavy s technológiou M TwinPower Turbo, ktorá pre potreby modelu BMW 3.0 CSL podstúpila ďalší vývoj, dodáva maximálny výkon 412 kW (560 k). Špeciálne postavenie vozidla podčiarkuje nový výkonnostný rekord pre radové šesťvalcové modely od divízie BMW M GmbH s povolením jazdiť po cestách. Motor vyvinie maximálny krútiaci moment 550 Nm a fascinuje lineárnym nárastom výkonu až do maximálnych 7 200 ot./min. Sila sa prenáša tradičným spôsobom cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku a výlučne cez zadné kolesá.
Model BMW 3.0 CSL obsahuje komponenty z CFRP (plast vystužený uhlíkovými vláknami) prakticky na všetkých častiach karosérie. Okrem strechy, kapoty a veka batožinového priestoru sú výhradne z karbónu vyrobené aj predný a zadný nárazník. Z high-tech materiálu sú vyrobené aj predné a zadné bočnice, prahy, zadný difúzor, zadné krídlo a zadný spojler. Strešný spojler BMW 3.0 CSL je vyrobený z plastu vystuženého sklenenými vláknami. Titánový zadný tlmič modelu BMW 3.0 CSL je približne o 4,3 kilogramu ľahší ako bežný oceľový komponent.
Použitie karbónu a ďalšie opatrenia zdôrazňujú v interiéri modelu BMW 3.0 CSL puristické vlastnosti vozidla. Namiesto dodatočných sedadiel ponúka zadná časť úložný priestor s dvoma integrovanými priehradkami na prilby. K mimoriadne športovému vzhľadu prispieva aj CFRP obloženie vo výplniach dverí a znížená akustická izolácia, vodič a spolujazdec sedia v škrupinových sedadlách M Carbon. Výšku a sklon sedadla možno nastaviť výhradne v dielni pomocou trojstupňového skrutkového spojenia. Pozdĺžna poloha sa mení manuálne pomocou páčky na prednej hrane sedadla. Škrupinové sedadlá M Carbon navyše ponúkajú odnímateľné vložky opierok hlavy.
zdroj: BMW Group