Profituning 2021_2

3-rotory a turbo alebo atmosférický 4-rotor?

22. december 2022Publikoval M. Lábaj

Reč je o dvoch bielych Mazdách RX-7 FC3S, ktoré štartovali na šprintovom festivale v japonskom Hjógu. Prvý kúsok je spredu decentne upravený, len zopár detailov ho oddeľuje od akejkoľvek inej RX-7-čky. Každým krokom bližšie však vidno viac a viac úprav, až zblízka sa odhalia drobnosti, ktoré nájdeme len na serióznej drag mašine.

Ako prvé si človek všimne obutie. Závodné Weld Racing disky, obuté do tučných pneumatík Hoosier, vzadu majú rozmer až 29 x 11 palcov. Pod rozmerným plochým krídlom je ukrytý brzdový padák. Bližší pohľad prezrádza, že všetky okná sú z polykarbonátu. Za nimi, v interiéri, sa nedá prehliadnuť 5-palcový otáčkomer s indikátorom riadenia. Táto RX-7 má všetko čo má mať.

Zvonku teda vyzerá nenápadne. Čo sa teda skrýva pod kapotou? Obrovský výfuk za predným kolesom naznačuje, že to nebude sériový motor. Pod otvorení kapoty najväčšiu pozornosť upúta skutočne rozmerné turbo – Garrett GT4508R s 80 milimetrovým golierom. Turbo napĺňa 3 komorový Wankelov motor, ktorý tiež poznáme pod označením 20B. O stavbu sa postarala firma JB Eunos Cosmo, avšak sám majiteľ ešte urobil zopár úprav. Jednou z nich je dokonca aj nitro kit.

20B je schopná produkovať 950 konských síl, čo je štyri a pol krát viac než sériová RX7. Obmedzovač zasiahne až pri 9200 otáčkach za minútu. Zvyšok podvozku je z väčšej časti sériový, avšak zadná náprava pochádza z Nissanu Skyline GTR R33. Výkon na ňu posiela prevodovka Jerico. Táto RX-7 dokáže štvrť míle prekonať za 9.052 sekúnd. V cieli jej namerali rýchlosť 233 km/h.

Druhý kúsok vlastní Makoto Wanabe od roku 1986, teda vlastne od samotného roku výroby. Jeho RX-7 však zároveň už od prvého dňa šprintovala. Ťuknite si do YouTube toto meno a hneď ako prvé vám vyhodí zopár úžasných videí. Prvých 10 rokov jeho Mazdu poháňal motor 13B. Na začiatku nultej dekády bolo auto prerobené na podvozok s trubkovým rámom. Karosériu vyrobila americká spoločnosť RJ Race Cars, ktorú následne poslali poštou do Japonska. Prekvapivo, nechýbal jediný diel, takže Makoto sa zatvoril do garáže a pozváral podvozok.

Počas 36-tich rokov sa pod kapotou RX-7 vystriedalo mnoho motorov. Biela Mazda však vyhrala množstvo trofejí a to dokonca aj mimo Japonska. Makoto s Mazdou bol pretekať aj v Austrálií na dráhe vo Willowbank. Dnes je Mazda poháňaná atmosférickým Wankelovým motorom so 4 rotormi. Motor dali dokopy v Yashiro Engineering a vďaka doladeniu s riadiacou jednotkou Motec M800 agregát „YR22B“ dosahuje výkon 600 koní.

Festival bol pre Wanabeho a jeho tím úspešný. Okrem nového rekordu v kategórií s časom 8,707 sekúnd a rýchlosťou 247,42 km/h na cieľovej čiare sa im podarilo úplne v poslednej jazde ešte zrýchliť. Štvrť míle táto atmosférická Mazda RX-7 prekonala za nádherný čas 8,559 sekundy! Túto rekordnú jazdu si môžete vychutnať na tomto odkaze.

text: M.Lábaj, foto: Toby Thyer - speedhunters.com