Profituning

1050hp Datsun Sunny 13B

06. júl 2020Publikoval M. Dzadík

Nissan Sunny, resp. Datsun Sunny je malé autíčko vyrábané v Japonsku od roku 1966, ktoré bolo stelesnením praktičnosti a spoľahlivosti. Týchto vozidiel, konkrétne modelový rok 1970, u nás veľa nenájdeme, no to však neznamená, že si nezaslúžia našu pozornosť – malá a ľahká karoséria, kvalita japonskej technológie, to vie zaručiť celkom rozumný základ na akýkoľvek projekt. A veru tak sa aj stalo – Shane nám vyrozpráva príbeh jeho Wankel Datsun drag mašiny!

Príbeh tohto auta sa nezačal písať v Austrálií, odkiaľ Shane pochádza, ale na druhej strane sveta – v Puerto Ricu. Tento ostrov je známy svojim obyvateľstvom a ich vášňou k motorizmu, presnejšie k drag racingu, v ktorom dominujú autá poháňajúce rotorovými motormi. Tento konkrétny Datsun sa v Puerto Ricu zúčastňoval množstva šprintérskych pretekov, z ktorých vo väčšine prípadov „odišiel“ ako víťaz, pričom v sériovom stave mu pod kapotou driemal slabučký 1,2 resp 1,4-litrový motor. Nakoniec prestavaná, beštia skončila v rukách rotorového entuziastu Steve-a z SDR Motorsport Australia. Ten auto dokončil, mierne upravil podľa seba a jazdil rôzne preteky po celej Austrálií až do osudného dňa D, kedy bolo auto kvôli nehode zničené. Asi to tak osud chcel, no v tom čase sa v dielni zjavil Shane, ktorý o auto prejavil obrovský záujem...

Základom je nanovo vyskladané šasi spolu s kompletným podvozkovým setupom, nakoľko pri búračke bola väčšina karosérie zničená. Celá karoséria, resp. interiér je vyplnený trubkovým rámom nadväzujúcim na ochrannú viacbodovú klietku, ktorej dominuje závodná sedačka Kirkey s pásmi Simpson a volantom Strange, pričom o presnosť informácií vodičovi sa stará centrálna jednotka s displejom od austrálskych machrov na manažment motora, firmy Haltech. Bezpečnosť je ešte doplnená o komplexný hasiaci systém a pedálový set Wilwood. Ak však nazrieme dovnútra vozidla, jedinou dominantou, ktorá nám výrazne udrie do očí je vytŕčajúca prevodovka GF2000, ktorá len umocňuje celkovú serióznosť stavby.

Zákazkový trubkový rám vozidla je osadený na vyskladanom drag spec podvozku, ktorý pozostáva z predného setupu Strange Engineering a zadného setupu Koni. K špecifickej stabilizácií prispieva taktiež zadný rám s kolieskami, brzdiaci padák a samozrejme silnejší brzdový kit Strange Engineering. Všetci veľmi dobre vieme, v akých výkonnostných číslach sa pohybujú káry vyspelého drag racingového sveta a teda je pochopiteľné, že o prenos tejto sily sa stará naozaj špecifické obutie – v tomto prípade sa jedná o 15 palcové kolesá Weld vpredu so zanedbateľnou šírkou 3,5 palca, no vzadu disky Strange s monštruóznym rozmerom 10 palcov. Zadok je pritom obutý do  balónov Mickey Thompson rozmeru 33x10,5".

Ohnivé peklo sa rozpútalo taktiež v útrobach tohto šprintérskeho špeciálu – základom pre to ohromné množstvo konských síl je obľúbený motor Wankel 13B, ktorý je na scéne už viac ako tridsať rokov a známy je najmä z modelu Mazda RX7. Jeho sériový výkon je od 250 do 280 koní v závislosti na aplikácii. Tento šprintérsky Datsun však prešiel rozsiahlou prestavbou, ktorej výsledkom je ohromný výkon 1050 koní! Ako sme spomínali vyššie, auto po búračke bolo kompletne rozobraté a motor teda nanovo poskladaný a upravený. Vačka prešla precíznym vyvážením, osadené boli silnejšie skrutky motora a firma Black Box dodala riadiaci manažment a rozdeľovač. Samotný motor je pritom masívne podporovaný kvalitným palivovým systémom, ktorý používa ako mechanickú pumpu Waterman, tak aj elektronickú jednotku Aeroflow. Tie nasávajú palivo z custom palivovej nádrže, ktorá je plná metanolu.

Vstupnou bránou pre veľké množstvo vzduchu je turbo 83/88 BorgWarner s plniacim tlakom 60 psi, ktoré ďalej tečie cez 1500cfm štvorkomorovú škrtiacu klapku. V liste úprav nesmú chýbať ani komponenty ako dvojica Turbosmart ventilov, regulátor tlaku paliva, expanzná nádrž, či zákazkový výfukový systém s priemerom takmer 13cm. Špičkovo poskladaný motor sa ale nezaobíde bez kvalitného hnacieho ústrojenstva a to nielen v prípade týchto high performance drag mašín. Shane-ov Datsun je teda poháňaný zadnou nápravou prostredníctvom sekvenčnej bezspojkovej prevodovky napojenej na pretekársky hnací hriadeľ a poloosi Mark Williams.

Datsun 1200 Coupe
Motor
: Dvojrotorový, benzínový Wankel motor 13B series-6, motor poskladaný firmou SDR Motorsport, vybalancovaná vačka, odolnejšie skrutky motora, 1500cfm štvorkomorovú škrtiaca klapka, turbo 83/88 BorgWarner (tlak 60 psi), kompresný pomer 9.0:1, riadiaci manažment motora M3 Black Box, rozdeľovač Black Box, mechanická palivová pumpa Waterman, elektrická palivová pumpa Aeromotive, custom palivová nádrž, zosilnené palivové hadice Speedflow (methanol spec), dvojica 50mm Turbosmart BOV, palivové rampy Pro Jay, cievky Bosch, prepadová nádrž Aeroflow, regulátor tlaku paliva Aeromotive, suché mazanie, zberná nádoba Aeroflow, custom výfukový systém s priemerom 5" (12,7cm) a zvodmi 2" (5cm), výkon 1050 koní
Pohon
: Zadných kolies, sekvenčná bezspojková prevodovka GF2000, zotrvačník McLeod, zákazkové uchytenie diferenciálu, poloosi Mark Williams, prevodový pomer 5.14:1, ozubnica a pastorok Strange Engineering, chrómmolybdénový pretekársky 3,5" (9cm) hnací hriadeľ
Podvozok
: CrMo šasi, predný brzdový kit Strange Engineering, zadný setup Koni, predný kit Strange Engineering, vpredu 15 palcové kolesá Weld 3,5", vzadu disky Strange 10", zadné drag slicky Mickey Thompson 33x10,5"
Karoséria
: Kompletne zreštaurovaná, lak PPG Sting Red, zadné ploché pretekárske krídlo, lexanové výplne okien, brzdiaci padák, zadný stabilizačný rám s kolieskami, pôvodné predné svetlomety, smerovky, pozičky, maska aj chrómové doplnky a nápisy
Interiér
: Kompletne odstrojený s výnimkou dverových obložení, navarený bezpečnostný rám, prevodovka súčasť interiéru, hlavná prístrojovka Haltech, karbónový volant Strange, pretekársky hasiaci systém, závodná sedačka Kirkey, pásy Simpson, zákazková palubovka, pedálový set Wilwood

text: Milan Dzadík, foto: Ben Hosking