Tuzexová bábika
Veľké veci sa dejú aj na malých miestach. Za tento custom Taunus by sa nemusela hanbiť ani renomovaná dielňa v nejakom veľkomeste a ako vkusný show car by upriamil na seba tento oldtimer pozornosť na ktoromkoľvek autosalóne či zraze. Tento Ford sa však znovu zrodil v malej obci na juhu Gemera, v rodinnej dielni troch bratov, automobilových nadšencov. Prestavba, ktorá je na 95% vlastnoručná práca, trvala napokon necelé dva roky.
Šaňo sa od detstva zaujíma o autá, hlavne o tie upravené. Asi pred pätnástimi rokmi sa ale totálne buchol do americkej scény, hlavne z obdobia šesťdesiatych rokov. V štátoch sa už vtedy vo veľkom upravovali autá podľa priania zákazníka priamo v showroomoch. Keďže na Slovensku bolo obtiažne zohnať si vhodnú Ameriku na "custom" účely, začal sa rozhliadať po európskych autách s podobným dizajnom práve z tohto obdobia. Hľadanie trvalo celkom šesť rokov. Nakoniec natrafil na zachovalý Ford Taunus z roku 1968. Auto bolo vo veľmi dobrom stave, malo najazdených málo kilometrov. Ako som sa dozvedel od prvého majiteľa, auto bolo kupované na území Československa v Tuzexi (vtedy bol dovoz takmer nemožný) a garážované za celú svoju existenciu.
Poetický nadpis je teda určený železnej kreácii, ale na fotografiách figuruje veru aj iná "bábika". Do schátralej tehelne, ako dočasného ateliéru priam stvoreného na tento účel sme sa totiž vybrali spoločne so Zuzanou, ktorá má veru ku krásnym a rýchlym autám veru veľmi blízko. Tá napriek nízkym teplotám napokon dokázala veľmi efektne doplniť kompozíciu pred objektívom a splnila si tak túžbu figurovať na titulnej stránke tuningového časopisu.
Ford Taunus 1968
Motor: Benzínový šesťvalec 2.9i, šesťbodové vstrekovanie, vzduchový filter King Dragon, na mieru robený výfukový systém s väčším priemerom, odstránený katalyzátor,
Pohon: náhon na zadné kolesá, päťstupňová manuálna prevodovka (Ford Sierra), odľahčený zotrvačník, zosilnená spojka
Podvozok: Predná náprava komplet prevzatá z modelu Ford Scorpio, znížené pružiny (7 cm), servo (pôvodne nebolo), zadná tuhá náprava znížená o 7cm zosilnená pomocnými ramenami a stabilizátorom, zliatinové disky Dotz Las Vegas 17"x8", pneumatiky 205/40
Karoséria: Komplet vyhladenie, odstránené ozdobné lišty, obtoková hrana zo strechy, nárazníky, predné smerové svetlá, zadné hmlové svetlo, nanovo vyrobená mriežka chladiča, svetlomety zo Škoda 1000MB, znížená strecha "TopChop" o 8 cm, naklonené A, C stĺpiky, spätné zrkadlá VW Chrobák
Interiér: Prečalúnený celý interiér, predné sedadlá z Nissan 200SX, športový volant - posunutý nižšie a bližšie k vodičovi, lakťová opierka a všetky ozdobné listy z pravého dreva, volant a prístrojová doska potiahnutá pravou kožou tmavo sivej farby, ručne robená hlavica radiacej páky
Audio: Autorádio JVC, štvorkanálový zosilňovač Magnat, 16-ky komponenty vo dverách, 30 cm subb Pioneer za zadnými sedadlami
foto: Boholy