Eskorta do vesmíru

19. júl 2013Publikoval P. Kovács

Určite sa mnohí pamätáte na nedávnu titulnú stranu nášho dvojmesačníka, na ktorej dominovala mladučká kráska Lucia a radikálny šprintérsky špeciál z Maďarska. Ohlasy boli vynikajúce, preto je našou povinnosťou opäť pripomenúť túto vhodnú kombináciu extrémneho železa a ženskej nežnosti.

Ford Escort drag

Vidiac fotografie tohto "Escortu" - aspoň čo sa týka siluety tohto motorom poháňaného čuda, možno aj vás napadne nejaký ten ozbrojený doprovod, schopný vystreliť posádku až mimo slnečnú sústavu... Ale vážne, toto už fakt nevyzerá ako auto, ale ako imaginárny stroj zo sci-fi filmu, na ktorý práve nasadla naša pôvabná modelka Lucia z agentúry Grid girls. Našim cieľom ale nebolo katapultovať ju za 2 sekundy na stovku, ale zvečniť najnovšiu kreáciu známeho maďarského drag-fanatika Szabiho, ktorý vedie budapeštiansku dielňu Stefan Zorst racing tímu.

cars and girls

V zime, počas fotenia nám pilot aj staviteľ tejto mašiny síce prisľúbil účasť na niektorom závode Power fest, no žiaľ vtedy ešte netušil čo sa mu pritrafí na jarnom, domácom majstráku. V ostrej meranej jazde kvôli technickým problémom prevodovky sa zadok odpútal od penetrovaného betónu a auto skončilo na streche. Udialo sa to našťastie ešte v menšej rýchlosti a Ford ostal síce hore kolesami ale na trati. Bola to nepríjemná ale názorná ukážka čo sa stane ak sa extrémne nízko podhustené, špeciálne drag pneumatiky dostanú v zlom uhle do styku so zemou. Okamžite dôjde priečnemu zabrzdeniu a následnému prevráteniu. Samozrejme odvtedy sa usilovne pracuje na aute, ktoré sa pomaly opäť dostáva do pôvodnej formy a dúfame na rok sa ukáže aj u nás...

Motor:

Benzínový preplňovaný 4-valec, Ford Zetec 2.0 16V Silvertop, Farndon EN40B kovaná kľuka, kované ojnice Cosworth WRC I-profil, kované piesty Arias, zákazková hlava valcov s 12mm skrutkami, ventily Schrick nimonic - sacie 34mm, výfukové 30mm, pružiny Cat cams, titánové taniere, mechanické zdvihátka, vačky Crower Drag stage 4, Fidanza ozubené kolieska, mazanie so suchou skriňou, ARP skrutky, Ross machine racing sací trakt, zákazkové zvody T4, 4x lambda sonda, 60mm HKS wastegate, turbo s guľôčkovým ložiskom Turbonetics Mid Frame HP76, vstreky Moran atomizer 3000ccm, palivová pumpa Weldon 16000a, vodný intercooler s integrovanou nádržou pre ľad, ECU Pectel T6/2000, zapaľovanie M&W Pro Drag - 4x trafo na každý valec, zákazková kabeláž a dátový systém, výkon: po doladení plán 1000hp+

Pohon:

Stály náhon na zadné kolesá, aizovaná manuálna 4-stupňová prevodovka Jerico DR4 s vertikálnym long shifterom, dvojlamelová spojka Clutch master 7.25", odľahčený oceľový zotrvačník, Dynotech Engineering 3.5" hliníkový kardan, 4 stále prevody diferenciálu

Podvozok:

Skrátená, špeciálna tuhá zadná náprava Ford so zákazkovým 4-prvkovým zavesením, nastaviteľné tlmiče Koni USA Pro mod drag spec, brzdy Strange billett - vzadu 4-piestikové strmene, vpredu 1-piestikové, disky Centerline vpredu 3,5x15", vzadu 14x15", pneu: drag sliky Hoosier, vpredu 5x25", vzadu 14.5x31"
Karoséria:

Zákazkový oceľový trubkový rám, sklolaminátová karoséria, dvere otvárateľné zvonku i z dnuka, odnímateľná predná časť, plastové presklené časti, brzdový padák Storud, vonkajší odpojovač batérie

Interiér:

Bezpečnostný rám, displej Race technology, hliníková športová sedačka Kirkey, 6-bodový bezpečnostný pás Simpson, odnímateľný športový volant, 6-bodové aické hasiace zariadenie SPA

cars & girls

foto: Boholy