Profituning 2021_2

Nový Ford F-150 Raptor

15. marec 2021Publikoval P. Kovács

Kým popularita pick-upov v zámorí pretrváva dlhé desaťročia, zákazníci na starom kontinente prichádzajú týmto truckom na chuť pomalšie. U nás doslova nie je na ne miesto ani v uliciach, ani na parkoviskách ani v garážach, no mnohí prišli na ich vysokú úžitkovú hodnotu a namiesto veľkého SUV sa vyberú práve týmto smerom. F 150ka vo verzii Raptor ale nie je iba polonákladné auto pre farmárov alebo poľovníkov, je to módny doplnok, športové náčinie aj magnet na oči a v lete prichádza jeho tretia, zmodernizovaná generácia.

Vylepšiť populárny druhý modelový rad, z ktorého sa za štyri roky predalo viac kusov ako dokopy všetkých športových áut značky Porsche (!) veru jednoduché nebolo. Raptor ´21 má byť odolnejší, schopnejší v teréne, výkonnejší a aj z hľadiska technológií a konektivity modernejší. V tomto roku sa do predaja dostane základný model s vylepšeným 3,5-litrovým vidlicovým 6-valcom EcoBoost spárovaným s desaťstupňovým automatom, ktorý má produkovať výkon okolo 450 konských síl.

Dobrou správou pre "správne trafených" je avízo o brutálnej verzii Raptor R s V8-kou pod kapotou, ktorá má prísť o rok. Zákulisné informácie vravia o agregáte Mustang Shelby GT500 - čiže o kompresorom preplňovanej strojovni objemu 5,2-litra s výkonom 760 koní. V tejto konfigurácii by to mala byť odpoveď na nabúchaný RAM 1500 TRX s motorom Hellcat.

Väčšie zmeny sa udiali pod karosériou, kde rám z vysokopevnostnej ocele dostal niekoľko výstuh a zosilnených komponentov, vďaka čomu by mal nový Raptor zvládnuť ešte hrubšie zaobchádzanie a ešte tvrdšie skoky. Zadná náprava dostala špeciálne 5-prvkové zavesenie s vinutými pružinami a panhardskou tyčou, čoho úlohou je zabezpečiť lepšiu ovládateľnosť vo vyšších rýchlostiach. Vzadu je okrem toho štandardom samosvorný diferenciál Torsen, ktorý môže byť za príplatok vpredu doplnený jeho elektronickým variantom.

 

Úplne nové sú aj elektronicky ovládané tlmiče Fox Live Valve s vnútorným ventilom, ktorý dokáže automaticky prispôsobiť silu tlmenia. Ford ponúka okrem 35 aj 37-palcové - doposiaľ najväčšie pneumatiky, aké kedy v sérii montoval na ľahký full-size pick-up. Pri ich použití auto dosahuje svetlú výšku 33,3cm a impozantný nájazdový uhol 33,1°. Samozrejmosťou sú jazdné režimy Slippery, Tow/Haul, Sport, Normal, Off-Road, Baja a Rock Crawl, ktoré podľa potreby menia konfiguráciu riadenia, stabilizačného systému, aktívneho výfuku, odpruženia, odozvu akcelerátora a logiku prevodovky.

Zaujímavou špecialitkou je funkcia Trail 1-Pedal Drive, pre praktickú pomoc v náročnom teréne, kedy plynový pedál funguje ovláda aj brzdovú sústavu. Čiže pri stlačení pravého pedála sa auto rozbieha, pri ubratí plynu naopak auto brzdí. Úplne všetky informácie zatiaľ o novinke nemáme, ale nadobúdacia cena by sa výrazne nemala navyšovať a malo by ísť stále o sumu do 60 000USD. No nekúp to...

text: P.Kovács, foto: Ford